راهنمای خرید بهترین دوچرخه برقی [دوچرخه الکتریکی]

دوچرخه برقی یا دوچرخه الکتریکی (e-bike) که با نام دوچرخه شارژی هم شناخته می‌شود، نوعی دوچرخه است که به‌کمک برق، انرژی موردنیاز برای رکاب‌زدن توسط دوچرخه‌سوار را کمتر و درنتیجه دوچرخه‌سواری را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. درصورت استفاده از دوچرخه برقی می‌توان مسافت‌های طولانی و حتی با شیب تند را بدون احساس خستگی طی کرد و این امتیاز بزرگ باعث شده افراد زیادی روی به استفاده از این وسیله بیاورند. احتمالاً شما هم که در این صفحه هستید، تمایل به استفاده از این نوع دوچرخه دارید. استقبال زیاد از دوچرخه‌ برقی باعث شده مدل‌های متنوعی از آن روانه‌ی بازار شوند و همین ممکن است انتخاب دوچرخه برقی را سخت کند‌. برای آسان‌کردن انتخاب بهترین دوچرخه‌ی برقی در این نوشتار به راهنمای خرید دوچرخه برقی می‌پردازیم. با مطالعه‌ی این نوشتار می‌توانید بهترین دوچرخه برقی را با توجه به نیازها و شرایط‌تان انتخاب کنید.

دوچرخه برقی چیست؟

راهنمای خرید بهترین دوچرخه برقی

ایده‌ی افزودن یک موتور به دوچرخه برای آسان‌ترکردن کار دوچرخه‌سوارها برای اولین در دهه‌ی هشتاد قرن بیستم شکل گرفت و در عرض چند سال چندین حق اختراع در ارتباط با این دستگاه در کشورهای مختلف ثبت شد. شاید آن زمان کسی فکر نمی‌کرد چنین دستگاهی به وسیله‌ای رایج برای حمل‌ونقل درون‌شهری تبدیل شود و حتی در سطح شهر ایستگاه‌هایی برای شارژ باتری آن درنظر گرفته شوند.

دوچرخه‌ی برقی از نظر ظاهری تقریباً هیچ تفاوتی با دوچرخه‌ی معمولی ندارد و تفاوت عمده‌ی آن با دوچرخه‌های معمولی در موتور و باتری‌ای است که وظیفه‌ی تأمین انرژی موردنیاز دوچرخه‌ برقی را دارند. انرژی تولیدشده توسط موتور دوچرخه برقی باعث می‌شود دوچرخه‌سوار به انرژی کمتری برای رکاب‌زدن احتیاج داشته باشد‌. این به این معنی‌ست که دوچرخه‌سوار با دوچرخه الکتریکی می‌تواند یک مسافت واحد را با سرعت بیشتر و با انرژی کمتری نسبت به دوچرخه معمولی طی کند.

حداکثر سرعت در دوچرخه‌های برقی با توجه به توان موتور و سایر فاکتورهای مؤثر – همچون وزن دستگاه – متفاوت است، اما به‎طور میانگین حداکثر سرعت دوچرخه‌های برقی حدود 30 کیلومتر بر ساعت است و البته بعضی از دوچرخه‌های برقی گران‌تر حتی تا 60 کیلومتر بر ساعت هم حرکت می‌کنند.

موتور انواع دوچرخه برقی با ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شود و هر چه ظرفیت آن بیشتر باشد توانایی جابه‌جاکردن وزن بیشتری را دارد و البته باتری بیشتری هم مصرف می‌کند. موتور دوچرخه برقی می‌تواند روی چرخ جلو، روی چرخ عقب یا در میانه‌ی دوچرخه نصب شود؛ هر چند که درحال‌حاضر برای اکثر دوچر‌خه‌های میان‌رده یا حتی بالارده از موتور چرخ عقب استفاده می‌شود.

راهنمای تعمیر و عیب یابی خودرو | معرفی دیاگ خودرو و شیوه کار با آن

 گذشته‌ازاین، در دوچرخه‌های برقی مختلف از باتری‌های متفاوتی برای تأمین انرژی موتور استفاده می‌شود و این قسمت از دستگاه نقش مهمی در کیفیت، قیمت و دوام آن دارد. درحال‌حاضر استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی در دوچرخه‌های برقی رایج‌تر است. هرچه باتری دوچرخه‌ برقی قدرتمندتر باشد، با هر بار شارژ کامل، امکان طی مسافت بیشتری را به شما می‌دهد. متوسط مسیری که با هر نوبت شارژ کامل دوچرخه برقی می‌توانید طی کنید بین 40 تا 60 کیلومتر است. جالب است بدانید که بسیاری از دوچرخه‌های برقی موجود در بازار امکان جداکردن باکس باتری را به شما می‌دهند و به‌این‌ترتیب هم می‌توانید از سرقت این قطعه‌ی گران‌قیمت از دوچرخه جلوگیری کنید و هم البته برای شارژ آن محدودیت مکانی نخواهید داشت.

نوع موتور، نوع باتری، سیستم سرعت‌دهی، نوع چرخ‌ها، جنس بدنه و بسیاری موارد دیگر در دوچرخه‌های برقی مختلف با هم تفاوت دارند و درحال‌حاضر دوچرخه‌های برقی برای افراد مختلف با نیازها و شرایط متفاوت طراحی می‌شوند، به‌شکلی که هر فرد می‌تواند در بهینه‌ترین حالت از این دستگاه استفاده کند‌.

مزایای دوچرخه برقی

راهنمای خرید بهترین دوچرخه برقی

دوچرخه برقی علاوه بر تمامی مزیت‌های  استفاده از دوچرخه‌ی معمولی، مزیت‌های دیگری هم دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که مجبور اند مدام مسیر بین خانه و محل کار یا تحصیل‌شان را طی کنند، احتمالاً دست‌کم یک‌بار به‌ بهترین روش برای تردد بین این مسیر فکر کرده‌اید. استفاده از خودروهای شخصی دردسرهایی مثل گیرافتادن در ترافیک، بدترشدن وضعیت آلودگی هوا و ممنوعیت تردد در بعضی نقاط شهر را به همراه دارد و وسایل نقلیه‌ی عمومی هم برای بسیاری از افراد یا در زمان و مکان مناسب در دسترس نیستند و یا استفاده از آن‌ها خوشایند نیست.

دراین‌بین وسیله‌ای که بتواند شما را بدون صرف انرژی زیاد به مقصد برساند بدون این‌که در ترافیک بمانید، به آلودگی هوا اضافه کنید یا در شلوغی مترو و اتوبوس بمانید و در عین‌حال به سلامت‌تان کمک کند، بسیار مفید خواهد بود و دوچرخه برقی تمامی این مزیت‌ها را همراه دارد.

راهنمای خرید کفش سالنی : بهترین کفش فوتسال چه ویژگی‌هایی دارد؟

بعضی از دیگر مزیت‌های دوچرخه برقی را می‌توان به‌صورت زیر فهرست کرد:

  • دوچرخه برقی امکان دوچرخه‌سواری در طبیعت را به شما می‌دهد، بدون این‌که انرژی‌ای که برای راندن دوچرخه صرف می‌کنید باعث خستگی‌تان شود.
  • به‌کمک دوچرخه شارژی می‌توانید مسیرهای دارای شیب تند را به‌راحتی طی کنید، کاری که با دوچرخه‌های معمولی به انرژی زیادی احتیاج دارد و بسیاری از افرادی که حرفه‌ای دوچرخه‌سواری نمی‌کنند قادر به انجام آن نیستند.
  • دوچرخه‌های برقی امکان دوچرخه‌سواری را برای افرادی که دچار ضعف جسمی یا بیماری‌های مختلف هستند فراهم می‌کند.

انواع دوچرخه برقی

راهنمای خرید بهترین دوچرخه برقی

همان‌طور که گفتیم دوچرخه‌های برقی تنوع زیادی دارند و درست به‌همین‌علت بهترین دوچرخه برقی برای یک فرد با بهترین دوچرخه برقی برای فرد دیگر تفاوت دارد. همین تنوع باعث می‌شود بتوانیم دوچرخه‌های برقی را از ابعاد مختلفی بررسی و آن‌ها را دسته‌بندی کنیم.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که دوچرخه‌های برقی را از هم متمایز می‌کند، سیستم افزایش سرعت در آن‌هاست. براین‌اساس دوچرخه‌های برقی به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

1- دوچرخه‌های برقی کمک‌پدال

سیستم سرعت‌دهی کمک‌پدال یا پدال کمکی در دوچرخه‌های برقی به رکاب‌زدن شما حین دوچرخه‌سواری کمک می‌کند‌. درست مثل این‌که کسی شما را از پشت هل می‌دهد و درنتیجه به انرژی کمتری برای راندن دوچرخه احتیاج خواهید داشت.

2- دوچرخه‌های تمام الکتریکی

سیستم این دوچرخه‌ها به‌صورتی‌ست که شما را کاملاً از رکاب‌زدن بی‌نیاز می‌کند. در این سیستم موتور دوچرخه برقی تمامی انرژی موردنیاز برای راندن آن را تأمین می‌کند، اما آن‌چه مسلم است مصرف باتری در این سیستم بیشتر از حالت کمک‌پدال است.

بعضی از انواع دوچرخه برقی دارای هر دو نوع سیستم سرعت‌دهی هستند. البته تقریباً همه‌ی دوچرخه‌های برقی این امکان را هم به شما می‌دهند که درصورت تمایل از دستگاه به‌عنوان یک دوچرخه‌ی معمولی استفاده و سیستم سرعت‌دهی آن را غیرفعال کنید.

نکات مهم در انتخاب بهترین دوچرخه برقی

راهنمای خرید بهترین دوچرخه برقی

گذشته از آن‌چه در راهنمای خرید دوچرخه برقی گفتیم، توجه به نکات زیر می‌تواند شما را در انتخاب بهترین دوچرخه برقی کمک کند:

معرفی 10 نمونه‌ی خوشمزه‌ترین و بهترین ماهی جنوب

1- قبل از انتخاب دوچرخه برقی هدف‌تان از خرید دوچرخه و مسیری که معمولاً طی می‌کنید را مشخص کنید. مثلاً اگر مسیری که معمولاً طی می‌کنید دارای سراشیبی‌های تند است، بهتر است دوچرخه‌ی برقی‌ای را انتخاب کنید که مناسب برای طی‌کردن این مسیرها باشد یا برای حرکت با دوچرخه در طبیعت باید به‌سراغ دوچرخه‌های مخصوص طبیعت‌گردی یا دوچرخه‌های کوهستان بروید.

2- اندازه‌ی دوچرخه‌های برقی معمولاً تفاوتی با دوچرخه‌های معمولی ندارد و برای انتخاب مناسب‌ترین سایز دوچرخه بهتر است پیش از خرید، از جدول انتخاب سایز دوچرخه براساس قد کمک بگیرید.

3- سیستم ترمز دوچرخه‌های برقی مختلف مشابه هم نیستند. درحال‌حاضر بیشتر از انواع ترمزهای دیسکی به‌ویژه ترمزهای مکانیکی و هیدرولیکی در دوچرخه‌های برقی استفاده می‌شود.

4- جنس بدنه‌ی دوچرخه برقی نه‌تنها در دوام و استحکام آن نقش مهمی دارد، بلکه بر وزن آن و درنتیجه میزان مصرف باتری اثرگذار است. دوچرخه‌های آلومینیومی هم سبک‌تر اند و هم مقاوم‌تر و بیشتر نمونه‌های بهترین دوچرخه برقی دارای بدنه‌ی آلومینیومی هستند.

5- بعضی از انواع دوچرخه‌های برقی دارای سیستم کروز کنترل هستند و به شما این امکان را می‌دهند که با یک سرعت ثابت حرکت کنید.

6- بعضی از انواع دوچرخه شارژی دارای سیستم Walk Mode هستند. این سیستم به شما این امکان را می‌دهد که حین راه‌رفتن درکنار دوچرخه و حمل آن، از نیروی موتور برای حرکت آسان‌تر کمک بگیرید.

خرید بهترین دوچرخه برقی

با توجه به آن‌چه گفتیم اکنون می‌توانید بهترین دوچرخه برقی را با توجه به نیازهای خودتان انتخاب کنید. با استفاده از لینک زیر می‌توانید به مجموعه‌ای از بهترین دوچرخه‌های شارژی دسترسی داشته باشید و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب و به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

خرید دوچرخه برقی از دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه