راهنمای خرید بهترین دستگاه بخور سرد و گرم : کدام دستگاه مناسب شماست؟

راهنمای خرید بهترین دستگاه بخور

در راهنمای خرید بهترین دستگاه بخور گرم و سرد، ضمن معرفی انواع رطوبت سازهای خانگی و شیوه عملکرد آنها، در مورد معایب و مزایای استفاده از دستگاه بخور خانگی نیز صحبت خواهیم کرد.

خشکی هوا و نبود رطوبت کافی، یکی از مسائل مهمی است که کمتر کسی به آن توجه دارد. اگر هوای محیطی که در آن تنفس می‌کنید، خشک باشد، ممکن است با مشکلات مختلفی مانند سوزش گلو، خشکی پوست، تحریک سینوس‌ها و خارش چشم و بینی مواجه شوید.

دستگاه رطوبت ساز خانگی دقیقا با هدف رفع همین مشکلات تولید شده‌اند و با مرطوب کردن محیط می‌توانند تاثیر بسزایی روی سلامتی شما داشته باشند. دستگاه بخور ضمن شاداب کردن محیط خانه، باکتری‌های موجود در هوا را هم از بین برده و به شما کمک می‌کند که تنفس بهتری داشته باشید.

اما دستگاه بخور چیست و چگونه کار می‌کند و هنگام خرید، به چه نکاتی باید توجه کرد؟ این‌ها سوالاتی است که در راهنمای خرید بخور سرد و گرم به آن پاسخ می‌دهیم.

بهترین دستگاه بخور - 3

مزایای دستگاه بخور خانگی

از سلامت شخصی تا بهبود وضع هوای خانه، دستگاه های بخور مزایای بسیاری دارند که می‌توانند شما را برای خرید رطوبت ساز ترغیب کنند:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری: اضافه شدن رطوبت به هوا به کاهش خشکی آن کمک بسیاری می‌کند. هوای خشک، به ویروس‌ها و باکتری‌ها اجازه می‌دهد که بیشتر زنده بمانند و همین موضوع شانس ابتلای شما به بیماری را افزایش خواهد داد. رطوبت همچنین می‌تواند باکتری‌های موجود در هوا را هم تا حد ممکن از بین ببرد.
  • تنفس بهتر: هوای خشک باعث سوزش گلو و خشک شدن چشم‌ها و مجاری تنفسی می‌شود؛ در نتیجه، اضافه شدن رطوبت به هوا به معنی تنفس آسان‌تر و بهتر است.
  • کنترل بهتر دمای محیط: هوای خشک نمی‌تواند گرما را به خوبی حفظ کند و کنترل دمای آن نیز دشوار است. این یعنی اگر هوای خانه شما خشک باشد، باید پول بیشتری بابت هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی نیز پرداخت کنید. اما وجود رطوبت در هوا می‌تواند مشکلات را تا حد ممکن کاهش دهد.
  • بهبود سلامت پوست: ترک خوردن، خشکی و خارش پوست، از مشکلاتی هستند که در هوای خشک با آنها مواجه می‌شویم؛ مشکلاتی که با اضافه شدن رطوبت به هوا تا حد زیادی کاهش پیدا خواهند کرد.
مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم | راهنمای خرید خودرو کارکرده

دستگاه بخور چگونه کار می‌کند؟

اگرچه عملکرد و طرز کار دستگاه بخور بسته به نوعی که می‌خرید می‌تواند متفاوت باشد، ولی به صورت کلی، همه این دستگاه‌ها یک سیستم واحد دارند: آب موجود در مخزن اصلی به‌آهستگی به طرف یک فیلتر فیتیله‌ای هدایت می‌شود و یک فن هم هوا را به طرف این فیلتر می‌فرستد تا در نتیجه این اتفاق، آب تبخیر شده و طی این فرآیند، رطوبت به هوا اضافه شود.

انواع دستگاه بخور یا رطوبت ساز

دستگاه رطوبت ساز یا بخور خانگی مدل‌های مختلفی دارد و با قیمت‌های بسیار متنوعی به فروش می‌رسد. با این حال، چند مدل کلی و معمول وجود دارد که هرکدام از آنها ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

دستگاه بخور سرد چیست ؟

بخور سرد برای محیط‌هایی با آب‌وهوای گرم، مناسب‌تر است و بدون افزایش دمای اتاق می‌تواند رطوبت را به هوا اضافه کند. اکثر محصولاتی که در بازار به فروش می‌رسد، بخور سرد هستند. این دستگاه‌ها صدای کمتری در مقایسه با نوع «گرم» داشته و مصرف انرژی پایین‌تری هم دارند. به علاوه، بخور سرد بیشتر برای استفاده در بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود تا در کنار از بین رفتن باکتری‌ها ویروس‌های موجود در هوا، بتوانید بهتر تنفس کنید. این محصولات همچنین گزینه مناسبی برای استفاده در اتاق کودکان هستند.

دستگاه بخور گرم چیست ؟

بخور گرم علاوه بر فواید بسیار، مناسب محیط‌هایی با شرایط آب‌وهوایی سردتر است و علاوه بر مرطوب کردن هوا، به گرم شدن آن هم کمک زیادی می‌کند. قیمت دستگاه بخور گرم معمولا پایین بوده و مکانیسم آن نیز ساده است: یک المنت کوچک، آب را گرم کرده و باعث ایجاد رطوبت گرم در هوا می‌شود.

استفاده از این دستگاه‌ها در اتاق کودک توصیه نمی‌شود چرا که بخار تولیدشده توسط آنها، دمای بالایی داشته و ممکن است به پوست حساس کودکان آسیب بزند. به علاوه، بخار گرم باعث متورم شدن مجاری بینی شده و می‌تواند تنفس را برای افرادی که از بیماری سینوزیت رنج می‌برند، دشوار کند.

راهنمای خرید بهترین فرش آشپزخانه | یک فرش آشپزخانه چه ویژگی هایی دارد؟

دستگاه بخور دوگانه (سرد و گرم)

این دستگاه‌ها در مقایسه با مدل‌ها بالا، پیشرفته‌تر بوده و قیمت بالاتری هم دارند و متناسب با نیاز شما می‌توانند بخار سرد یا گرم ایجاد کنند.

اولتراسونیک

دستگاه بخور اولتراسونیک از نوعی امواج ارتعاشی برای تولید بخار و رطوبت استفاده می‌کند. به دلیل عدم وجود فن در این دستگاه‌ها، صدای آنها نیز کمتر است.

بهترین دستگاه بخور 4

نکاتی که قبل از خرید دستگاه بخور باید به آنها توجه کرد

اگر قصد خرید بهترین دستگاه بخور برای خانه یا محیط کار را دارید، حتما باید نکات زیر را پیش از خرید، مد نظر داشته باشید.

توجه به اندازه محیط

یکی از مواردی که پیش از خرید دستگاه بخور باید مشخص کرد، محیطی است که قصد دارید از رطوبت ساز خود در آن استفاده کنید. اگر دستگاهی که می‌خرید برای اتاق شما بزرگ باشد، سبب تولید بیش از حد رطوبت در هوا شده و به جای تاثیر مثبت، می‌تواند عملکرد برعکس داشته باشد!

راحتی در استفاده

فارغ از قیمت و برند، استفاده از دستگاه شما باید راحت باشد و به آسانی بتوانید آن را جابجا کنید. در دستگاه‌های تبخیری، مطمئن شوید هزینه تعویض اجزای مصرفی آن بالا نباشد. البته اینکه هرچند وقت یک‌بار لازم باشد لوازم مصرفی آن را تعویض کنید، به میزان استفاده شما از دستگاه بستگی دارد. در مدل‌های پیشرفته‌تر، کار کردن با دستگاه باید ساده باشد و نمایشگر آن بتواند اطلاعات مربوط به رطوبت هوا را به خوبی نشان دهد.

بهترین دستگاه بخور 5

مکانیسم تنظیم خودکار میزان رطوبت محیط

بسیاری از دستگاه های رطوبت ساز حرفه‌ای، به مکانیسمی داخلی مجهز شده‌اند که با رسیدن رطوبت به سطح مشخص، دستگاه را خاموش می‌کنند. البته، این ویژگی بیشتر در دستگاه‌های بزرگ دیده می‌شود. اگر بخور شما فاقد این قابلیت است، می‌توانید یک رطوبت‌سنج را هم به صورت جداگانه خریداری کنید.

تمیز کردن آسان

مورد دیگری که هنگام خرید دستگاه بخور باید به آن توجه داشت، موارد بهداشتی و امکان تمیز کردن آسان دستگاه است. به صورت کلی، شما باید هر روز دستگاه بخور خود را متناسب با دستورالعمل‌های سازنده، بشویید و به صورت کامل خشک کنید. اگر دستگاه بخور به درستی تمیز نشود، میکرو ارگانیسم‌ها می‌توانند رشد کرده، وارد هوا شوند و در نهایت شما را به بیماری مبتلا کنند؛ پس همیشه دستگاه خود را پیش از استفاده، تمیز کنید.

راهنمای خرید مبل خانگی : با ویژگی های مبلمان خانگی خوب آشنا شوید

شیوه نگهداری دستگاه بخور

یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن دستگاه بخور، استفاده از سرکه سفید است. بدین منظور، دستگاه را خاموش کرده و مخزن آن و حوضچه آن را به صورت کامل خالی کنید؛ سپس سرکه سفید رقیق‌نشده را داخل مخزن بریزید و برای 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. در نهایت، مخزن را خالی کرده و با دستمال، داخل آن را خوب تمیز کنید تا مطمئن شوید باکتری یا آلودگی‌ها به صورت کامل از بین رفته‌اند.

بهتر است این کار را هفته‌ای یک مرتبه انجام دهید تا ضمن تمیز ماندن مخزن، شانس رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها به حداقل برسد.

بهترین برند دستگاه بخور سرد و گرم

قیمت دستگاه بخور بسته به برند و مدلی که خریداری می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. رطوبت سازها در اندازه‌های متفاوت و توسط شرکت‌های بسیاری تولید می‌شوند که هرکدام از آنها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در حال حاضر، شرکت‌های بیورر، فلر، ویونت، های تک، آلپکس و زیکلاس مد از بهترین مارک های دستگاه بخور سرد و گرم هستند.

بهترین دستگاه بخور - 2

قیمت این دستگاه‌ها از کمتر از صد هزار تومان برای مدل‌های ساده‌تر و فانتزی آغاز می‌شود و قیمت بهترین دستگاه بخور به 5 میلیون تومان و بیشتر نیز می‌رسد. البته همیشه قیمت بیشتر به معنی عملکرد بهتر و ارزش خرید بالاتر نیست؛ بلکه فاکتورهای مختلفی از جمله میزان مصرف انرژی، میزان بازدهی و امکانات هم هستند که حتما باید به آنها توجه داشت. برخی از محصولات حتی با قابلیت‌های بیشتری مانند داشتن چراغ خواب، مخزن خوشبوکننده یا فرچه مخصوص برای پاکسازی مخزن ارائه می‌شوند تا نیازی به تهیه جداگانه آنها نباشد. دستگاه های بخور گران‌قیمت همچنین پنلی برای تنظیم دستگاه دارند که می‌تواند حسابی کاربردی باشد.

مشاهده مدل‌ها و قیمت روز انواع دستگاه های بخور در دیجی کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
محمد قاسمی
ارسال دیدگاه