مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم | راهنمای خرید خودرو کارکرده

خرید ماشین دست دوم

با افزایش قیمت خودروهای خارجی و داخلی، تمایل خریداران خودرو برای خرید خودرو دست دوم افزایش یافته‌است. همین باعث شده که تمایل دارندگان خودرو هم برای فروش خودروی دست‌دوم‌شان افزایش یابد. اما چنان‌که می‌دانید، اکثر کسانی که ماشین دست دوم دارند، مایل اند که خودرو را هنگام فروش به‌عنوان خودروی سالم معرفی کنند، این در حالی است که برخی از خودروهای دست‌دوم هنگام فروش واقعاً سالم نیستند و مقداری با آن‌چه که فروشنده از آن‌ها تعریف می‌کند متفاوت اند. همین مسئله، بررسی خودروی کارکرده هنگام خرید را ضروری می‌کند. بهتر است قبل از خرید با مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم آشنا شوید تا خریدی آگاهانه را تجربه کنید و از پشیمانی و افسوس بعد از خرید تا حد زیادی جلوگیری کنید. این نکات را در ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی بست‌بای‌پلاس بررسی خواهیم کرد.

نکات خرید ماشین دست دوم

1- شب‌هنگام خودرو نخرید

بهتر است برای خرید خودروی دست‌دوم، قرار شب‌هنگام نگذارید. در شب – حتی زیر نور بهترین و پرقدرت‌ترین لامپ‌ها – نمی‌توانید جزئیات بدنه‌ی خودرو را به‌خوبی ببینید، اما در روشنایی روز به‌خوبی می‌توانید تک‌تک قسمت‌های خودرو را بررسی کنید.

2- رنگ خودرو را به‌دقت بررسی کنید

درصد شاخصی از خودروهای دست‌دوم رنگ‌شده هستند، به‌ویژه در قسمت‌های گلگیر و نزدیک به کاپوت، این در حالی است که بسیاری از فروشنده‌ها ادعا می‌کنند که خودروی‌شان یک بار هم رنگ نشده‌است. بهتر است زمان بررسی ماشین دست دوم به‌خوبی به رنگ خودرو دقت کنید و اگر خودتان هم چندان آشنا نیستید، یک کارشناس به همراه داشته باشید تا بتواند رنگ بدنه‌ی ماشین را بررسی کند.

اما چرا رنگ خودرو مهم است؟ پاسخ این است که رنگ‌شدگی بدنه‌ی خودرو از قیمت ماشین دست دوم می‌کاهد و مهم است که با آگاهی کامل از میزان رنگ‌شدگی خودرو، آن را خریداری کنید. به‌عنوان مثال، اگر فقط قسمتی از در یک پژوی 206 رنگ‌شدگی داشته باشد، حدود 15 تا 20 میلیون تومان از قیمت آن کم می‌شود و بدیهی است که در چنین شرایطی، فروشندگان کم‌انصاف ادعا می‌کنند خودروی‌شان رنگ ندارد!

نکات خرید ماشین دست دوم

3- وضعیت بدنه را با دقت بررسی کنید

اما به‌جز رنگ، مورد دیگری که بی‌شک باید به‌هنگام خرید ماشین دست دوم به آن دقت کنید وضعیت سلامت بدنه‌ی خودرو است. هر گونه ترک‌خوردگی، رنگ‌پریدگی، پوسیدگی و در کل تغییر شکل روی بدنه می‌تواند از قیمت خودرو کم کند. این موارد را به‌ویژه روی کاپوت و همچنین گل‌گیرها باید بررسی کنید.

راهنمای خرید ماساژور گردن | چند نکته برای خرید ماساژور گردن را یاد بگیریم

وجود آسیب‌های جدی روی خودرو می‌تواند نشانه‌ای از تصادفی‌بودن خودرو باشد. بهتر است قبل از خرید هر نوع ماشین دست دوم – از ایرانی تا خارجی – از شرکت‌هایی که کارِ کارشناسی خودرو انجام می‌دهند استفاده کنید. با پرداخت مبلغی نه‌چندان چشم‌گیر به کارشناس‌های این شرکت‌ها، می‌توانید با اطمینان از دانش و تجربه‌ی کارشناس‌های آن‌ها برای بررسی رنگ و بدنه‌ی خودرو کارکرده بهره ببرید.

4- خودرو را از لحاظ فنی بررسی کنید

اما به‌جز بدنه، خودروی کارکرده باید از لحاظ فنی هم بررسی شود. تک‌تک قطعاتِ زیر کاپوت و زیر شاسی باید بررسی شوند، درغیر‌این‌صورت اگر مشکلی در یکی از آن‌ها وجود داشته باشد، در مدت کوتاهی پس از خرید خودرو، باید خود شما هزینه‌ی تعویض آن‌ها را بدهید!

اگر به‌خوبی از قطعات خودرو سردرمی‌آورید که عالی است، اما اگر نه بهتر است برای بررسی موارد فنی خودرو از کارشناس‌های خودرو کمک بگیرید. ترمزها، سیستم‌تعلیق، فرمان، جعبه‌دنده، موتورِ خودرو، بوق، سیستم برقی راهنماها و چراغ‌ها، اگزوز و در کل تمامی قطعات فنی را بررسی کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

5- به رقم شمارنده‌ی کیلومتر پشت آمپر اعتماد نکنید

کیلومترشمار برخی از خودروهای کارکرده دست‌کاری شده و بنابراین نباید به همه اعتماد کنید. اگر همراه با کارشناس به محل بررسی خودرو بروید، کارشناس با استفاده از دیاگ‌زدن خودرو می‌تواند به شما کارکرد خودرو را اعلام کند. البته دیاگ‌زدن هم روشی قطعی نیست، چراکه برخی از افراد حرفه‌ای، کامپیوتر خودرو را دست‌کاری می‌کنند؛ اما به هر حال معمولاً کارشناس می‌تواند به‌خوبی تعیین کند که کارکرد خودرو در چه حد است. اگر کارکردی که او اعلام می‌کند با کارکرد خودرو روی شمارنده برابر باشد، می‌توانید بیشتر به فروشنده اعتماد کنید، در غیر این صورت باید بیشتر به فروشنده شک کنید و سایر حرف‌های او را هم با شک و تردید بنگرید.

6- درون خودرو کارکرده هم مهم است

اما فقط رنگ و قطعات فنی و بدنه‌ی خودرو نیستند که باید به‌هنگام خرید ماشین دست دوم به آن‌ها دقت کنید، بلکه درون خودرو هم مهم است. جلوکابین، وضعیت دنده، پدال‌ها، روکش‌های صندلی، لامپ و موارد این قبیل را با دقت بررسی کنید تا از وجود هر گونه ایراد مطلع شوید.

خرید خودرو دست دوم

7- لاستیک‌ها را هم بررسی کنید

اگر خودرویی که انتخاب می‌کنید لاستیک‌هایی کهنه داشته باشد، باید چند میلیون تومان هزینه کنید و برای خودرو لاستیک تهیه کنید. این یعنی بهتر است هنگام بررسی کل خودرو، لاستیک‌ها را هم بررسی کنید. اگر لاستیک‌ها آج داشتند تا حد زیادی می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب + معرفی چند تا از بهترین‌ها

8- تست رانندگی انجام دهید

همچنین بد نیست بعد از اطمینان از سلامت قطعات فنی و بدنه‌ی خودرو، پشت خودرو بنشینید و برای چند دقیقه‌ای هم که شده چرخی با آن بزنید. در این مدت، کاملاً به صدای ماشین دقت کنید. وجود هر گونه صدای غیرعادی می‌تواند نشانه‌ای از وجود ایراد فنی باشد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از فروشندگانِ کم‌انصاف، از روغن غلیظ برای قطعات خودرو از جمله جعبه دنده و موتور استفاده می‌کنند تا این روغن صدای غیرعادی قطعات را برای چند دقیقه‌ای هم که شده، خفه کند. بنابراین هنگامی که پشت خودرو نشستید، چندان عجله نکنید و بیش از 10 دقیقه با خودرو رانندگی کنید.

در طی این مدت بد نیست به کولر، بخاری و سایر آپشن‌های خودرو هم دقت کنید. افزون بر این، به‌خوبی به فرمان خودرو دقت کنید، به‌ویژه در خودروهایی که بیش از 8 سال از عمرشان گذشته‌است.

نکات خرید ماشین دست دوم

9- تمامی پول‌تان را خرج خرید ماشین دست دوم نکنید

هر اندازه هم که ماشین دست دوم مورد نظرتان سالم باشد، به احتمال بسیار زیاد پس از خرید آن نیاز است که مقداری هزینه برای قسمت‌های مختلف‌اش کنید. نکته‌ی مهم‌تر این‌که برای انتقال سند، تعویض پلاک و کارشناسی خودرو به پول نیاز دارید. از این رو، تمامی پولی که در اختیار دارید را خرج خرید نکنید و چند میلیونی ته جیب‌تان نگه دارید.

10- نوع خودرو مهم است

اگر برای‌تان مهم نیست که خودروی‌تان مدل X باشد یا Y، در اشتباه هستید. هر خودرویی در ایران بازار خوبی ندارد. اگر به هر دلیلی بعد از چند ماه یا چند سال استفاده بخواهید خودرو را بفروشید، تنها خودروهایی که به‌اصطلاح «خوش‌معامله» هستند را می‌توانید به‌خوبی بفروشید، سایر خودروها ممکن است حتی پس از چند ماه هم فروش نروند!

11- به شخصیت فروشنده دقت کنید

بی‌شک به حرف و کردار افرادِ منصف و با اخلاق نسبت به افراد دلال و بی‌انصاف بهتر می‌توان اعتماد کرد. اگر یک یا چند دروغ در صحبت‌های فروشنده تشخیص دادید، بهتر است معامله را کنسل کنید. فروشنده‌ی دروغ‌گو به هیچ وجه قابل‌اعتماد نیست. همچنین فروشنده‌های دلال – که کارشان خرید و فروش خودرو است – چندان قابل‌اعتماد نیستند. آن‌ها صرفاً به پول اهمیت می‌دهند!

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال + معرفی چند نمونه از بهترین‌ها

12- بیعانه ندهید

پیش‌پرداخت یا بیعانه در هیچ معامله‌ای عقلانی نیست. چند وقتی است که در ایران برخی از دلال‌ها و کلاهبردارها، خودروهای تمیز را با قیمتی کمتر از قیمت عُرف عرضه می‌کنند تا متقاضیان خرید ماشین دست دوم را برای خرید وسوسه کنند. در این بین، کسی هم که وسوسه شده تمایل دارد با پرداخت بیعانه‌ای، خودرو را برای خود نگاه دارد. اما فروشنده‌ی تقلبی با دریافت بیعانه به هدف خود می‌رسد و دیگر خبری از او نمی‌شود.

نکات خرید ماشین دست دوم

13- مدارک خودرو را بررسی کنید

یکی دیگر از نکات خرید ماشین دست دوم این است که به مدارک خودرو دقت کنید. کارت ماشین، سند ماشین، برگه‌ی معاینه‌ی فنی، بیمه و موارد این قبیل را از فروشنده درخواست کرده و آن‌ها را کاملاً بررسی کنید. در ضمن خلافی خودرو را هم بررسی کنید. سندهای قبلی خودرو هم می‌توانند مهم باشند.

چند نکته‌ی ریز ولی مهم

  • وجود مقدار کمی رنگ روی خودرو خیلی مهم نیست، اما می‌تواند ابزاری در دست شما برای گرفتن تخفیف از فروشنده باشد.
  • قرارداد خرید و فروش خودرو را فقط در مراجع قضایی معتبر انجام دهید. همچنین تک‌تک بندهای قرارداد را بخوانید.
  • هنگام تنظیم قولنامه، نیازی نیست که تمامی مبلغ خودرو را پرداخت کنید. بهتر است مقداری از مبلغ را نزد خودتان نگاه دارید تا پس از اطمینان از نداشتن خلافی و همچنین بعد از حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی به او پرداخت کنید.
  • بهتر است هنگام خرید ماشین دست دوم به‌جای خوش‌بین‌بودن، بدبین باشید.
  • پس از خرید خودرو، لازم است که بیمه‌ی بدنه از فروشنده به شما منتقل شود. بیمه‌ی شخص ثالث به چنین کاری نیاز ندارد!

فروش خودرو دست دوم | خرید ماشین دست دوم

وب‌سایت کارنامه از مشهورترین وب‌سایت‌های ایرانی در زمینه‌ی خرید و فروش خودرو است. این وب‌سایت هم گزینه‌ای عالی برای کسانی است که قصد خرید خودرو دست دوم دارند و هم برای کسانی که خواهان فروش خودروی‌شان هستند.

اگر خواهان فروش خودروی‌تان هستید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و با ارائه‌ی مشخصات خودرو، منتظر خریدار باشید:

فروش خودرو دست دوم

فروش خودرو دست دوم در کارنامه 

اگر هم قصد خرید ماشین دست دوم دارید، از لینک زیر استفاده کنید و سری به وب‌سایت کارنامه بزنید:

خرید خودرو دست دوم از کارنامه 

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه