راهنمای خرید فلش مموری در سال 1400 ؛ بهترین فلش مموری بازار کدام است؟

بهترین فلش مموری بازار

فلش مموری ها یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات هستند. در راهنمای خرید فلش مموری در سال 1400، در کنار معرفی بهترین فلش مموری بازار، نگاهی به انواع، ویژگی‌ها و بهترین تولیدکننده‌ها نیز خواهیم داشت.

بر خلاف سال‌های دور که فقط فلش های USB 2.0 را در بازار می‌توانستیم پیدا کنیم، امروزه این محصولات بسیار متنوع شده‌اند و انواع مختلفی از آنها با سرعت‌ها و استانداردهای مختلف به فروش می‌رسد. اگرچه هنوز هم فلش های معمولی USB 2.0 فروش بسیار بالایی دارند، اما با پیشرفت تکنولوژی، حالا فلش های USB 3.0 و USB 3.1 نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا با پرداخت پول بیشتر بتوان اطلاعات را با سرعت بالاتری جابجا کرد. برخی شرکت‌ها مثل ای دیتا حتی در حال ارائه فلش های USB 3.2 هستند.

در کنار سرعت بالاتر، فاکتورهای دیگری می‌توانند روی قیمت فلش مموری اثرگذار باشند؛ مانند کیفیت ساخت بدنه، مقاومت در برابر آب، ضربه و شوک و همین‌طور ضد خش بودن فلش مموری. بسیاری از محصولات فلزی موجود در بازار این ویژگی‌ها را دارند، اما واقعا تعداد زیادی از مدل‌هایی که خود سازندگان می‌گویند ضد خش هست، در طولانی‌مدت خش می‌افتند.

به علاوه، موارد دیگری هم هست که در ادامه بیان می‌کنیم.

ویژگی های فلش مموری خوب

 

انواع فلش مموری

به صورت کلی، دو نوع فلش داریم: فلش مموری های معمولی و مدل‌های OTG.

فلش های معمولی نیازی به توضیح ندارند و سال‌هاست که در بازار به فروش می‌رسند؛ اما همان‌طور که گفتیم، نوع جدیدتری از این محصولات، فلش های OTG هستند. این محصولات معمولا در یک سو پورت USB و در سوی دیگر، یکی از پورت‌های Lightning (برای گوشی های اپل)، microUSB یا Type-C دارند و کاربران بدون نیاز به رابط OTG می‌توانند خود فلش را مستقیما به گوشی موبایل خود وصل کنند.

فلش مموری تایپ سی، یکی از محبوب‌ترین نوع این محصولات است. به علاوه، فلش مموری آیفون یا لایتنینگ هم چند سالی هست که عرضه می‌شود و به خاطر طراحی پیچیده‌تر، قیمتی بسیار بالاتر (بعضا با چندصد هزار تومان اختلاف برای ظرفیک یکسان) از محصولات مشابه خود دارد.

 

سرعت و رابط

مهم‌ترین ویژگی یک حافظه فلش، سرعت است. به صورت کلی، فلش مموری هایی که از نسل سوم یو‌اس‌بی یعنی USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند، سرعتی به‌مراتب بالاتر از فلش های معمولی بازار با رابط USB 2.0 دارند. در بازار حتی محصولاتی با رابط USB 3.1 و USB 3.2 را هم می‌توان پیدا کرد که سرعت انتقال اطلاعات در آنها بیشتر نیز هست.

اما آیا در عمل، فلش USB 3.2 واقعا سریع‌تر از فلش USB 2.0 است؟ بله، به شرطی که دستگاهی که فلش را به آن وصل می‌کنید نیز از این استاندارد پشتیبانی کند؛ در غیر این صورت همان سرعت معمولی را دریافت خواهید کرد.

بهترین مارک آون توستر کدام است؟ + راهنمای خرید اون توستر

 

طراحی و جنس

اینکه فلش مموری شما چه شکلی باشد، درب مخصوص داشته باشید یا نه، موضوعی کاملا سلیقه‌ای است؛ ولی اگر بخواهیم در مورد دوام صحبت کنیم، قطعا مدل‌های فلزی بیشترین طول عمر را دارند.

فلش های پلاستیکی معمولا از موادی مثل پلاستیک فشرده تولید می‌شود و با افتادن روی زمین یا در اثر استفاده طولانی‌مدت، ممکن است بخش انتهایی که به دستگاه وصل می‌شود، بشکند. مثلا این مورد در فلش های پرفروش سری Cruzer Blade سن دیسک بیشتر دیده می‌شود. قسمت انتهایی برخی مدل‌های پلاستیکی حتی به خاطر کیفیت ساخت پایینی که دارند، بعضا شل می‌شود که اصلا خوب نیست.

فلش های سیلیکونی یا لاستیکی، جنسی نرم و مقاومتی بالا دارند؛ اما هیچ‌کدام به اندازه فلش های فلزی، محکم و مقاوم نیستند.

 

مقاومت در برابر آب و ضربه

یکی دیگر از مزایای فلش مموری های فلزی، مقاومت بالا در برابر ضربه، آب و گردوغبار است. البته این موضوع در مورد همه محصولات صدق نمی‌کند، اما اکثر محصولات فلزی که توسط برندهای معتبر تولید می‌شود، در برابر آب، ضربه، مغناطیس، شوک و گردوغبار مقاومند.

 

چند نکته مهم در مورد فلش مموری ها

 

گارانتی

حتما سعی کنید وسیله‌ای را بخرید که با ضمانت معتبر به فروش می‌رسد. اکثر فلش های بازار با گارانتی تعویض مادام‌العمر به فروش می‌رسند؛ مثل محصولاتی که شرکت‌های متین، ایران رهجو، IPM، آونگ، تلاش و … ارائه می‌کنند. محصولات برخی شرکت‌ها نیز گارانتی یک‌ساله یا چندساله دارد؛ مثل محصولات ایران‌وارانتی.

گارانتی فلش مموری معمولا به صورت تعویض است؛ یعنی شرکت فلش مموری خراب را تحویل گرفته یک فلش کاملا نو و پلمپ را ارائه می‌کند. منظور از مادام‌العمر بودن نیز امکان تعویض فلش در صورت خرابی تا زمانی است که شرکت اصلی، آن را تولید کند. بعضی شرکت‌ها حتی با اتمام تولید فلش شما، در صورت خرابی، مدلی دیگر را به عنوان جایگزین ارائه می‌کنند.

 

کم بودن ظرفیت فلش مموری

کم شدن ظرفیت فلش، یکی از مسائلی است که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، معمولا توسط کاربران مطرح می‌شود.

ظرفیت واقعی تمام حافظه‌های ذخیره‌سازی، از فلش مموری تا کارت حافظه و هارد کامپیوتر، معمولا کمی کمتر از میزان اعلام شده توسط سازنده است. دلیل این موضوع هم اختصاص بخشی از حافظه سخت‌افزاری به پردازش‌ها بوده و به هیچ‌وجه نمی‌توان از آن استفاده کرد. معمولا این کاهش حجم با بالا رفتن ظرفیت، افزایش پیدا می‌کند. مثلا فلش مموری 16 گیگابایت، چیزی در حدود 14.6 گیگابایت فضای داخلی دارد، در حالی که فضای خالی فلش 32 گیگ حدود 28.5 گیگ است. فلش 64 گیگ نیز معمولا 58 گیگ فضای خالی دارد.

راهنمای خرید هدفون : با بهترین هدفون های گیمینگ و بی سیم آشنا شوید

 

بهترین برند فلش مموری چیست؟

بیش از 90 درصد از حافظه های فلش با ضمانت مادام‌العمر (بهتر است بگوییم تا زمان تولید توسط کمپانی اصلی) شرکت‌های واردکننده به فروش می‌رسند؛ اما همه آنها عالی نیستند. از میان این شرکت‌ها، اپیسر، سیلیکون پاور، ای دیتا، تیم گروپ، سامسونگ و سن دیسک، برخی از بهترین تولیدکنندگان فلش مموری محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که نسخه کپی محصولات سامسونگ و سن دیسک در بازار زیاد است! به علاوه، برندهایی مانند وسترن دیجیتال، سیگیت و شیائومی در زمینه تولید فلش مموری فعالیتی ندارند و محصولاتی که با این برندها حتی با گارانتی به فروش می‌رسد، تقلبی هستند!

ولی بهترین فلش مموری کدامست و چه گزینه‌هایی در بازار پیش روی کاربران است؟ در ادامه، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

معرفی بهترین فلش مموری بازار در بازه‌های قیمتی مختلف

 

1- فلش مموری سامسونگ مدل Bar MUF-128BA ظرفیت 128 گیگابایت

برای افرادی که قصد خرید محصولی لوکس و باکیفیت را دارند، فلش 128 گیگ سامسونگ با بدنه تمام‌فلزی بهترین گزینه خواهد بود. این فلش مموری همچنین در برابر اشعه، مغناطیس، ضربه، گرما و سرما و همچنین آب مقاومت کافی دارد، از پورت USB 3.0 بهره برده و روی دستگاه‌هایی که با این استاندارد سازگاری کامل دارند، قادر است اطلاعات با حداکثر سرعت 130 مگابایت بر ثانیه انتقال دهد که فوق‌العاده است! سامسونگ می‌گوید از تکنولوژی NAND Flash در ساخت این محصول استفاده کرده و همین موضوع باعث شده تا سرعت آن تا این اندازه بالا رود. فلش مموری Samsung همچنین با پورت‌های قدیمی‌تر USB 2.0 سازگاری کامل دارد.

فلش مموری سامسونگ مدل Bar MUF-128BA ظرفیت 128 گیگابایت

 

مشاهده فلش مموری سامسونگ مدل Bar MUF-128BA در دیجی کالا

 

2- فلش مموری ای دیتا مدل UV131 ظرفیت 32 گیگابایت

اگر به دنبال بهترین فلش مموری بازار با حافظه 32 گیگابایت هستید، فلش UV131 بهترین گزینه خواهد بود. فلش 32 گیگ ای دیتا مدل UV131 که ظاهری بسیار زیبا و شکیل دارد، بدنه‌ای تمام‌فلزی داشته و وجود یک شکاف مستطیلی در انتهای آن، این امکان را به خریداران می‌دهد تا با اضافه کردن یک بند آویز، دیگر نگران گم شدن فلش خود نباشند.

فلش مموری ADATA UV131 همچنین از استاندارد USB 3.0 بهره می‌برد تا کاربران بتوانند روی دستگاه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، اطلاعات را با بالاترین سرعت ممکن انتقال دهند. به این موارد باید پشتیبانی از نسخه‌های مختلف سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک و همچنین گارانتی مادام‌العمر آونگ را اضافه کرد.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ + راهنمای خرید

فلش مموری ای دیتا مدل UV131 ظرفیت 32 گیگابایت

 

مشاهده فلش مموری ای دیتا مدل UV131 در دیجی کالا

 

3- فلش مموری سیلیکون پاور مدل Blaze B10 ظرفیت 128 گیگابایت

سیلیکون پاور به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه تولید حافظه‌های ذخیره‌سازی، با فلش 128 گیگ Blaze B10 تلاش کرده نبوغ خود را به رخ دیگر رقبا بکشاند. فلش مموری Blaze B10 یکی از خاص‌ترین و البته پرسرعت ترین فلش مموری های بازار است که با بدنه‌ای پلاستیکی و درپوشی کوچک در بخش انتهایی آن به دست کاربران می‌رسد. مهم‌ترین ویژگی این محصول، استفاده از جوهر حرارتی در طراحی آن است، به گونه‌ای که وقتی فلش را به سیستم وصل می‌کنید و دمای آن تحت فشار کاری به بیش از 30 درجه می‌رسد، رفته‌رفته رنگ طرح آن از آبی به قرمز تغییر خواهد کرد.

افزون بر این، فلش 128 گیگ سیلیکون پاور از رابط USB 3.0 بهره برده و سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در آن، 45 و 90 مگابایت بر ثانیه اعلام شده است.

فلش مموری سیلیکون پاور مدل Blaze B10 ظرفیت 128 گیگابایت

 

مشاهده فلش مموری سیلیکون پاور مدل Blaze B10 در دیجی کالا

 

4- فلش مموری USB 3.0 سن دیسک مدل CZ73 ظرفیت 128 گیگابایت

بدون شک بهترین فلش مموری بازار با ظرفیت 128 گیگابایت مدلی نیست جز فلش سن دیسک Cruzer CZ73 Ultra Flair. این محصول که حتی می‌توان آن را ارزان ترین فلش 128 گیگ باکیفیت نیز معرفی کرد، بدنه‌ای از جنس فلز دارد و به واسطه بهره‌گیری از رابط USB 3.0، سرعت انتقال بسیار خوبی را به ارمغان خواهد آورد. نکته قابل توجه، پشتیبانی از نرم افزار SecureAccess سن دیسک برای رمزگذاری فایل‌هاست؛ امکان جالبی که در محصولات مشابه دیده نمی‌شود.

فلش مموری USB 3.0 سن دیسک مدل CZ73 ظرفیت 128 گیگابایت

 

مشاهده فلش مموری سن دیسک مدل CZ73 در دیجی کالا

 

5- فلش مموری اپیسر مدل AH355 ظرفیت 128 گیگابایت

آخرین محصول در راهنمای خرید فلش های برتر بازار، محصولی از کمپانی بزرگ Apacer است. فلش 128 گیگ اپیسر AH355 که علاقه‌مندان می‌توانند آن را با ضمانت مادام‌العمر متین خریداری کنند، از بهترین فلش مموری های بازار با رابط USB 3.1 است که امنیت و سرعت را در کنار یکدیگر ارائه می‌کند. ظاهر این فلش بسیار ساده و کیفیت آن بسیار بالاست و استفاده از متریال مرغوب در ساخت فلش اپیسر باعث شده تا هنگام استفاده، حس داشتن یک محصول لاکچری القا شود. در بخش انتهایی فلش اپیسر نیز یک حفره کوچک وجود دارد که با اتصال یک بند آویز، به راحتی می‌توان از گم شدن فلش مموری جلوگیری کرد.

 

مشاهده فلش اپیسر مدل AH355 در دیجی کالا

محمد قاسمی
ارسال دیدگاه