راهنمای خرید مودم ADSL + معرفی 5 نمونه‌ی بهترین مودم ADSL

راهنمای خرید مودم وایرلس

همچنان‌که برای خرید تمامی کالاها بهتر است اطلاعات کسب کنید و با آگاهی نسبت به خرید اقدام کنید، برای خرید مودم ADSL هم بهتر است که با کسب اطلاعاتی پیرامون مودم‌های ADSL به‌شکل آگاهانه اقدام کنید تا بهترین مودم ADSL را انتخاب و خریداری کنید. این نوشتار از مجله‌ی بست‌بای‌پلاس پیرامون راهنمای خرید مودم ADSL است. در ادامه مروری بر نکات مهم برای انتخابِ آگاهانه‌ی مودم ADSL خواهیم داشت و پس از آن سری به 5 تا از بهترین مودم‌های ADSL خواهیم زد.

راهنمای خرید مودم ADSL

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در مجموع در بازار ایران چهار نوع مودم وجود دارد.

مودم نخست که از سه نوع مودم دیگر رایج‌تر است، مودم ADSL است. مودم ADSL از طریق متصل‌شدن به شبکه‌ی تلفن و خرید سرویس از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ADSL قادر به تأمین اینترنت است. مودم‌های ADSL هم امکان اتصال کابلی و هم امکان اتصال  وایرلس را فراهم می‌کنند.

نوع  دوم مودم VDSL است. این VDSL نسل جدید ADSL است و سرعتی بسیار بیشتر از ADSL دارد. برخلاف فیبرنوری که در کشورمان چندان مورد استفاده قرار نگرفته، چند ماهی است که سرعت استفاده از VDSL در کشور در حال افزایش است.

مودم‌های فیبر هم از مودم‌های موجود در کشور هستند. درحال‌حاضر تعداد واحدهای تجاری، اداری و مسکونی‌ای که در ایران از فیبرهای نوری برخوردار هستند بسیار اندک است و در واقع کمتر کسی در ایران از اینترنت فیبر نوری استفاده می‌کند، هر چند که قطعاً در ماه‌ها و سال‌های آینده پای این اینترنت هم به خانه‌های ایرانیان باز می‌شود.

اما نوع چهارم مودم TDLTE است. این نوع مودم‌ها از طریق سیم‌کارت به شبکه‌ی مخابراتی متصل می‌شوند و اینترنتی که ارائه می‌دهند بسیار پرسرعت‌تر از اینترنت ADSL است، اما هم قیمت خود مودم TDLTE از مودم ADSL بیشتر است و هم این‌که بسته‌های اینترنت TDLTE قیمتی بسیار بیشتر از بسته‌های اینترنت ADSL دارند.

اگر به اینترنت بسیار پرسرعت نیاز ندارید، مودم‌های ADSL به‌خوبی کارتان را راه می‌اندازند؛ اما برای انتخابِ بهترین مودم ADSL بهتر است نکات زیر را درنظر داشته‌ باشید.

راهنمای خرید بهترین پرایمر صورت | نکات مهم برای انتخاب پرایمر مناسب

مهم‌ترین نکته این است که هر چه نسل وای‌فای جدیدتر باشد، سریع‌تر و قدرتمندتر است. مودم‌های نسل یا سری a و سری b قدیمی‌ترین مودم‌های ADSL هستند و به همین دلیل از قدرت و سرعت کمتری نسبت به سایر مودم‌های ADSL برخوردار اند. این مودم‌ها تا حدود 25 متر را پوشش می‌دهند، هر چند که برای خرید آن‌ها باید به‎دنبال نسخه‌های دست‌دوم‌شان باشید. سری a از این مودم‌ها از سرعت 11 مگابیت بر ثانیه و فرکانس 2.4 گیگاهرتز برخوردار هستند و سری b هم دارای سرعت 54 مگابیت بر ثانیه و فرکانس 5 گیگاهرتزی هستند. سری g هم همچون سری a از فرکانس 2.4 گیگاهرتز برخوردار هستند، اما سرعت آن‌ها به 54 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

اما سری n از همه رایج‌تر است و اکثر مودم‌های ADSL در بازار ایران از همین سری هستند. سرعت مودم‌های این سری از 300 تا 600 مگابیت بر ثانیه بوده و فرکانس آن‌ها از 2.4 گیگاهرتز تا 5 گیگاهرتز متفاوت است.

در آخر آن‌که قدرتمندترین و سریع‌ترین مودم‌ها مربوط به سری ac هستند که البته این مودم‌ها را برای ادارات و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند. سرعت این سری‌مودم‌ها به 1300 مگابیت بر ثانیه هم می‌رسد.

بهترین مودم ADSL

فارغ از این، مسئله‌ی بسیار مهمی که در انتخاب بهترین مودم ADSL باید مورد توجه‌تان باشد این است که سرعت مودم ADSL روی کاغذ، حداکثرِ سرعت این مودم است و در واقع سرعت اینترنت شما نه به مودم بلکه به سرویس‌دهنده‌ای که از آن اینترنت ADSL خریداری می‌کنید بستگی دارد. ازآن‌جا‌که در ایران هیچ‌یک از سرویس‌دهنده‌های اینترنت ADSL، سرویسِ با سرعت بسیار بالا ارائه نمی‌دهند تقریباً تمامی مودم‌های سری n به کارتان می‌آیند. مورد دیگری که روی سرعت تأثیرگذار است، پهنای باند مودم است. زمانی که چند نفر همزمان از اینترنت استفاده می‌کنند، اگر پهنای باند مودم بالا نباشد سرعت اینترنت همه کاهش پیدا می‌کند، بنابراین اگر قرار است چند نفره از مودم استفاده کنید، بهتر است روی مودم‌هایی که فرکانس 5 گیگاهرتزی دارند حساب کنید. نکته‌ی دیگر این‌که برخی مودم‌ها از هر دو باند پشتیبانی می‌کنند و هنگامی که تعداد کاربران مودم افزایش پیدا می‌کند، خود آن مودم‌ها به‌صورت اتوماتیک برخی از کاربران را روی باند 5 و برخی دیگر را روی باند 2.4 گیگاهرتزی قرار می‌دهند.

با بهترین غذا ساز های بازار آشنا شوید + معرفی نمونه های برتر در بازار

از لحاظ امنیت هم تقریباً تمامی مودم‌ها در یک حد هستند و در مجموع امنیت مودم‌های ADSL بالا نیست، اما اقداماتی می‌توانید انجام دهید از جمله این‌که مودمی را خریداری کنید که از wpa2 پشتیبانی کند. همچنین هنگام استفاده از مودم، قابلیت اتصال خودکار را خاموش کنید.

در آخر آن‌که اگر قصد خرید مودم ADSL برای استفاده‌ی خانگی دارید، تعداد پورت‌های مودم چندان مهم نیست چراکه از مودم به‌صورت وایرلس استفاده می‌کنید، اما استفاده از مودم برای شرکت معمولاً به‌صورت کابل است و بنابراین اگر قصد خرید مودم برای شرکت را دارید، بهتر است مودمی را انتخاب کنید که حداقل 4 پورت داشته‌باشد.

5 نمونه‌ی بهترین مودم ADSL

حال که مروری کلی بر نکات و معیارهای خرید مودم ADSL داشتیم، بهتر است سری به چند تا از بهترین مودم‌های ADSL بزنیم و ویژگی‌های‌شان را مرور کنیم:

1- مودم روتر +ADSL2 تی‌پی‌لینک مدل TD-W8961N_V4 

بهترین مودم ADSL

مشهورترین مودم ADSL در ایران همین مودم است، مودمی که با توجه به قیمتی که دارد برای بسیاری از کاربران بهترین مودم ADSL است. این محصول برند مشهور تی‌پی‌لینک، دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز و آنتن  Omni Directional ثابت است. از 4 عدد تعداد پورت اترنت RJ-45 و 1 عدد پورت RJ-11 برخوردار است. خوشبختانه این محصول هم از استانداردهای ADSL یعنی (ITU-T G.992.4 (G.lite.bis و (ITU-T G.992.3 (G.dmt.bis و از استاندارد ITU-T G.992.5 از ADSL2+ پشتیبانی می‌کند.

مشاهده‌ی مودم تی‌پی‌لینک TD-W8961N_V4 در دیجی‌کالا

2- مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224 NEW

بهترین مودم ADSL

در بالا اشاره شد که اینترنت VDSL در ایران در حال پیشرفت و توسعه است. اگر دارنده‌ی اینترنت VDSL هستید، یکی از بهترین گزینه‌هایی که پیش‌روی‌تان است این محصول برند مشهور دی‌لینک است. این محصول هم از ADSL و هم از VDSL پشتیبانی می‌کند.

این محصول از 6 نشان‌گر LED، 2 آنتن برای کارکرد بهتر، یک پورت RJ-11 و چهار پورت اترنت RJ-45 برخوردار است. پشتیبانی از استانداردهای ( ADSL: Multi-mode, ANSI T1.413 Issue 2, ITU-T G.992.1 (G.dmt) Annex A, ITU-T G.992.2 (G.lite) Annex A, ITU-T G.994.1 (G.hs، ADSL2: ITU-T G.992.3 (G.dmt.bis) Annex A/L/M, ITU-T G.992.4 (G.lite.bis) Annex A و ADSL2+: ITU-T G.992.5 Annex A/L/M از دیگر ویژگی‌های این محصول برند دی‌لینک است.

راهنمای خرید رینگ لایت ؛ با بهترین‌های بازار آشنا شوید

در ضمن فرکانس این مودم 2.4 گیگاهرتز است.

مشاهده‌ی مودم دی‌لینک DSL-224 NEW در دیجی‌کالا

3- مودم روتر +ADSL2 نتربیت مدل نتنزا 2740U

مودم روتر +ADSL2 نتربیت مدل نتنزا 2740U

اما اجازه دهید سری به برندهای دیگر هم بزنیم و برای معرفی نمونه‌هایی از بهترین مودم ADSL فقط محدود به برندهای تی‌پی‌لینک و دی‌لینک نباشیم. مودم نتربت مدل نتنزا یکی دیگر از گزینه‌های خوبی است که پیش‌رو دارید.

این مودم طراحی بسیار زیبایی دارد و بنابراین از آن می‌توانید در دکوراسیون‌های مختلف استفاده کنید. فرکانس آن 2.4 گیگاهرتز بوده و از استانداردهای رایج  ADSL، ADSL2 و ADSL2+ پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای 4 عدد پورت اترنت RJ-45 و یک عدد پورت RJ-11 است.

مشاهده‌ی مودم نتربیت مدل نتنزا در دیجی‌کالا

4- مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL ایسوس مدل DSL-N16

مودم روتر بی سیم VDSLADSL ایسوس مدل DSL-N16

چهارمین مودم از فهرست ما پیرامون بهترین مودم‌های ADSL محصولی از برند ایسوس است. این مودم قیمتی بالاتر از مودم‌های پیشین دارد اما حرف‌های بیشتری هم برای گفتن دارد. خوشبختانه این محصول برند ایسوس هم از ADSL و هم از VDSL پشتیبانی می‌کند.

فرکانس این مودم 2.4 گیگاهرتز بوده و از 8 نشانگر LED برخوردار است. 2 آنتن،  پشتیبانی از استانداردهای IPv4, IPv6، پشتیبانی از قابلیت ایجاد شبکه کاربری مهمان (Guest Network) و همچنین قابلیت محدود کردن پهنای باند WiFi از دیگر ویژگی‌های این مودم هستند.

مشاهده‌ی مودم ایسوس DSL-N16 در دیجی‌کالا

5- مودم روتر +ADSL2 نتیس مدل DL4422UV

مودم روتر +ADSL2 نتیس مدل DL4422UV

اما خاص‌ترین مودم از فهرست‌مان در مورد بهترین مودم‌های ADSL مودمی از برند نتیس است. این مودم بسیار قدرتمند است و برای محیط‌های با مساحت بالا یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

وجود پورت‌های متعدد از جمله پورت اترنت RJ-45 LAN، پورت RJ-45 WAN/LAN، پورت USB و پورت RJ-45 WAN روی بدنه‌ی این مودم باعث شده‌اند که این ماوس برای شرکت‌ها هم گزینه‌ای مناسب باشد.

مشاهده‌ی مودم نتیس DL4422UV در دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه