راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال + معرفی چند نمونه از بهترین‌ها

راهنمای خرید هارد اکسترنال

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نیاز به انتقال داده های حجیم داشته باشید اما فلش مموری جوابگو نباشد. راه حل استفاده از هارد اکسترنال است.

هارد اکسترنال در سال‌های اخیر به یکی از پراستفاده‌ترین لوازم جانبی تبدیل شده و بسیاری از کسانی که دارنده‌ی کنسول‌های بازی، PC و موبایل هستند، به حافظه‌ی ذخیره‌سازی خود دستگاه اکتفا نمی‌کنند و هاردی مجزا تهیه می‌کنند و مهم‌ترین اسناد و اطلاعات‌شان را در آن می‌ریزند. قیمت هارد اکسترنال در سال‌های اخیر همچون هر چیز دیگر افزایش یافته، اما همچنان می‌توان در سطح بازار هاردهایی پیدا کرد که درعین قیمت مناسب، کیفیتی راضی‌کننده دارند. قیمت هارد اکسترنال در پاییز 1400 از 1 میلیون تومان [برای هاردهای 1 ترابایتی] آغاز می‌شود و حتی به 30 میلیون تومان و بیشتر برای هاردهای 30 ترابایتی می‌رسد. البته هارد اکسترنال 250 گیگابایتی را با زیر 1 میلیون تومان می‌توان تهیه کرد، اما کمتر کسی‌ست که به‌دنبال خرید هارد اکسترنال 250 گیگابایتی باشد. در ادامه‌ی این نوشتار به راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال می‌پردازیم.

هارد اکسترنال چیست؟

هارد به‌طور کلی فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. هاردی که درون لپ‌تاپ یا PC قرار می‌گیرد را هارد اینترنال یا داخلی می‌گویند، اما هارد اکسترنال – چنان‌که از نام‌اش مشخص است – هاردی خارجی است و درون PC یا لپ‌تاپ قرار نمی‌گیرد. پورت‌های هارد داخلی پورت‌های مخصوص مادربورد هستند و در واقع هارد داخلی به مادربورد متصل می‌شود، اما هارد اکسترنال دارای پورت USB است و از طریق کابل USB به PC یا لپتاپ و هر دستگاهی که دارای پورت USB باشد متصل می‌شود.

همانطور که هارد اینترنال یا داخلی در ظرفیت‌های مختلف در دسترس است، هارد اکسترنال هم در ظرفیت‌های مختلف وجود دارد، هر چند عموم کسانی که به‌دنبال خرید هارد اکسترنال هستند، روی به خرید هارد 1 ترابایتی می‌آورند.

ظرفیت‌های هارد اکسترنال

شما می‌توانید هارد اکسترنالِ 250 گیگابایتی و حتی 500 گیگابایتی تهیه کنید، اما محبوب‌ترین ظرفیت‌های هارد اکسترنال شامل 1 ترابایت، 2 ترابایت، 4، 5 و 6 ترابایت می‌شوند. در ضمن، هاردهایی با ظرفیت‌های 8، 12، 16، 20 و حتی 40 ترابایت هم پیدا می‌شوند.

هنگام خرید بهترین هارد اکسترنال به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟ 

 

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال

بی‌شک هاردی که بتوان آن را به‌خودی‌خود «بهترین» نامید وجود ندارد و هر «بهترینی» در واقع برای کسی «بهترین» است. چیزی که یک هارد را برای شما به بهترین هارد اکسترنال تبدیل می‌کند این است که کاملاً با خواسته‌های شما مطابق باشد. باید ویژگی‌های موردانتظارتان از هارد را فهرست کنید و با توجه به آن‌ها بهترین هارد اکسترنال را انتخاب کنید. برای فهرست‌کردن ویژگی‌های هارد موردنظرتان، باید به موارد زیر دقت داشته‌باشید:

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب + معرفی چند تا از بهترین‌ها

1- ظرفیت

باید ببینید که به چه میزان ظرفیت نیاز دارید. چیزی که به شما برای تعیین ظرفیت مورد نیاز کمک می‌کند، نحوه‌ی استفاده‌تان از هارد است. اگر هارد را برای ذخیره‌ی فیلم یا موسیقی در تعداد زیاد می‌خواهید بی‌شک باید به‌دنبال هاردهای با ظرفیت 1، 2 و حتی 4 ترابایت باشید. اگر به‌شکل میانگین، حجم هر فیلم را 1 گیگابایت در نظر بگیریم، هارد 1 ترابایتی حدود 1000 فیلم را ذخیره می‌کند.

اگر بخواهید از هارد اکسترنال برای ذخیره‌ی عکس استفاده کنید، شاید حتی هارد اکسترنال 500 گیگابایتی هم کارتان را به‌خوبی راه اندازد. در مجموع این نحوه‌ی استفاده‌ی شما از هارد است که ظرفیت مناسب برای شما را تعیین می‌کند.

2- سرعت انتقال داده‌ها

سرعت انتقال داده‌ها موردی دیگر است که باید به‌هنگام انتخاب بهترین هارد اکسترنال به آن دقت کنید. احتمالاً می‌دانید که در هاردهای اینترنال، حافظه‌های SSD نسبت به HDD بسیار پرسرعت‌تر هستند و اطلاعات را با سرعتی بسیار بیشتر منتقل می‌کنند، همین قضیه برای هاردهای اکسترنال هم صدق می‌کند.

هاردهای اکسترنالِ SSD بسیار سریع‌تر اطلاعات را از هارد به PC نسبت به هاردهای اکسترنال HDD منتقل می‌کنند، اما از آن‌جا که قیمتی بسیار بالاتر دارند، برای تهیه‌ی آن‌ها یا باید بسیار هزینه کنید یا اگر هم نخواهید خیلی هزینه کنید مجبور به تهیه‌ی یکی از انواع کم‌ظرفیتِ آن‌ها خواهید شد.

باز هم نحوه‌ی استفاده‌تان از هارد است که تعیین می‌کند به سروقت کدام هارد بروید. اگر مثلاً هارد را برای عکس، کتاب PDF، موسیقی یا فیلم می‌خواهید، چندان درگیر سرعت انتقال داده‌ها نباشید و به همان هاردهای HDD کفایت کنید.

البته در نظر داشته باشید که پورت هارد هم تا حدی در سرعت انتقال داده‌ها مؤثر است. اگر حتی راضی به خرید هارد HDD شدید، بهتر است هاردی انتخاب کنید که دارای پورت USB3.0 است. پورت USB3.0 سرعت انتقال بیشتری نسبت به پورت USB2.0 دارد.

3- وزن و اندازه

سومین ویژگی که برای انتخاب بهترین هارد اکسترنال می‌تواند مهم باشد، فیزیک هارد اکسترنال است. زمان‌هایی که هارد را فقط برای ذخیره‌ی اطلاعات در منزل می‌خواهید خیلی مهم نیست که وزن یا حجم هارد چقدر است، اما اگر بخواهید هارد را در اغلب مواقع به همراه داشته باشید، بی‌شک باید هاردی انتخاب کنید که هم وزنی اندک و هم اندازه‌ای کوچک داشته‌باشد.

راهنمای خرید بهترین پرایمر صورت | نکات مهم برای انتخاب پرایمر مناسب

بهترین برندهای بازار هارد اکسترنال

همچون اغلب محصولات، برندهای بسیاری در زمینه‌ی هارد اکسترنال فعالیت دارند، اما تمامی آن‌ها برندهای درجه‌یک نیستند. در دنیای هاردهای اکسترنال می‌توان روی محصولات وسترن دیجیتال [Western Digital]، لیسی، توشیبا، سیگیت، ای دیتا، کانن، هیتاچی، سیلیکون پاور و ایسوس حساب کرد.

معرفی چند نمونه بهترین هارد اکسترنال با توجه به قیمت

اگر قصد انتخاب و خرید بهترین هارد اکسترنال را دارید، می‌توانید روی آن‌چه که در بالا گفته شد حساب کنید، اما بد نیست با هم سری هم به چند تا از هاردهای اکسترنال با کیفیت – البته با توجه به قیمت – بزنیم:

1- هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل Elements ظرفیت 1 ترابایت

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل Elements ظرفیت 1 ترابایت

هاردهای وسترن دیجیتال نه فقط در ایران بلکه در کل جهان از محبوب‌ترین‌ها هستند، اما در میان همان‌ها هم هارد اکسترنال مدل Elements یکی از بهترین‌ها و البته محبوب‌ترین‌هاست.

این هارد یک ترابایتی هم از USB3.0 و هم از USB2.0 پشتیبانی می‌کند. با پورت USB3.0 توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه و با پورت USB2.0 توانایی انتقال داده‌ها با سرعت 480 مگابیت بر ثانیه را داراست.

این هارد همچنین از قابلیت پشتیبان‌گیری خودکار در فضای ابری برخوردار است. این کار از طریق نرم افزار اختصاصی وسترن دیجیتال انجام می‌گیرد.

مشاهده‌ی هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل Elements در دیجی‌کالا

2- هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport

اگر به‌دنبال خرید بهترین هارد اکسترنال یک ترابایتی با قیمت مناسب هستید، روی این محصول برند وسترن دیجیتال هم می‌توانید حساب کنید.

طراحی این هارد اکسترنال بسیار زیباست و وزن آن هم بسیار مناسب است. همچنین چون کوچک است و در جیب هم جای می‌گیرد، برای آن‌ها که به‌دنبال هاردی قابل‌حمل هستند، گزینه‌ای مناسب است. سرعت چرخش در این هارد 5400 دور در دقیقه بوده و به‌واسطه‌ی وجود پورت USB3.0 سرعت انتقال داده در آن 5 گیگابایت بر ثانیه است.

مشاهده‌ی هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport در دیجی‌کالا

نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین تراز لیزری در بازار

3- هارد اکسترنال ای دیتا مدل Adata HD710 Pro

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 1 ترابایت

اما سومین پیشنهاد ما هاردی از برند معتبر ای دیتا است. همانطور که در بالا هم اشاره شد، ای دیتا از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی هارد اکسترنال است و همین هارد مدل HD710 Pro از شاخص‌ترین هاردهای این برند به حساب می‌آید.

این هارد اکسترنال از 1 ترابایت ظرفیت برخوردار است، اما هم بسیار زیباست و هم دارای استاندارد IP68 است و این یعنی در برابر گردوغبار و آب مقاوم است.

از پلاستیک سیلیکونی برای این هارد استفاده شده و بنابراین این محصول در برابر ضربه بسیار مقاوم است. مقاومت آن به حدی است که استاندارد نظامی MIL-STD-810G  516.6 را دریافت کرده‌است. این هارد همچنین از سنسور ضد شوک برخوردار است. سرعت انتقال داده هم در آن به 5 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و در مجموع هم از لحاظ عملکرد و هم از لحاظ طراحی و مقاومت از بهترین هاردهای اکسترنال به شمار می‌رود.

مشاهده‌ی هارد اکسترنال ای دیتا مدل Adata HD710 Pro در دیجی‌کالا

4- هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Advance

بهترین هارد اکسترنال

اما اگر هارد اکسترنال 1 ترابایتی برای‌تان کافی نباشد و خواهان خرید هارد اکسترنال 2 ترابایتی باشید، یکی از بهترین گزینه‌هایی که پیش‌رو دارید هارد برند توشیبا مدل Canvio Advance است.

این هارد 2 ترابایتی در رنگ‌های مختلف در دسترس است و چون وزن و اندازه‌ی کمی دارد، امکان حمل آن در جیب و کیف برای‌تان فراهم است.

حداکثر سرعت انتقال داده در این هارد 500 گیگابیت بر ثانیه است و می‌توانید آن را به هر گجتی که دارای پورت USB باشد وصل کرده و اطلاعات را با سرعتی بالا منتقل کنید.

مشاهده‌ی هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Advance در دیجی‌کالا

5- هارد اکسترنال سیگیت مدل Expansion Portable

خرید هارد اکسترنال

اما حیف است در مورد چند نمونه بهترین هارد اکسترنال صحبت کنیم و نامی از محصولات برند سیگیت نیاوریم. هارد سیگیت مدل Expansion Portable STEA1000400 با قیمتی مناسب و سرعت انتقال 5 گیگابیت در ثانیه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید هارد اکسترنال 1 ترابایتی است. این محصول همچنین دارای چراغ LED است.

مشاهده‌ی هارد اکسترنال سیگیت مدل Expansion Portable در دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه