راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی : بهترین اسپیکر قابل حمل چه ویژگی‌هایی دارد؟

اسپیکر بلوتوثی

گوش کردن به موسیقی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیاست؛ به خصوص اگر بخواهید به صورت دسته جمعی آهنگ گوش کنید. برای افرادی که اهل تفریح یا دور همی هستند، یک اسپیکر قابل حمل یا بلوتوثی می‌تواند بهترین هدیه باشد. اما آیا با ویژگی های یک اسپیکر بلوتوثی خوب آشنا هستید؟

اسپیکرهای قابل حمل یا بی سیم این روزها حسابی میان کاربران محبوب شده‌اند و تنوع بسیار بالای آنها باعث شده تا انتخاب سخت باشد. البته بلوتوثی بودن یک اسپیکر به معنی امکان حمل آن نیست؛ این روزها بسیاری از اسپیکرهای خانگی یا قدی هم در بازار هست که قابلیت اتصال بدون سیم را دارند و از همین رو، به آنها بلوتوثی می‌گویند.

اسپیکرهای قابل حمل یا بلوتوثی به خاطر قیمت مقرون‌به‌صرفه، کارایی بالا و کیفیت صدای مناسب، فروش بسیار بالایی در بازار دارند و بسته به مدل دستگاهی که تهیه می‌کنید، امکانات بسیار خوبی مانند رادیو FM یا اپلیکیشن اختصاصی برای پخش موسیقی نیز در خدمت کاربران خواهد بود. در راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی و اسپیکرهای خانگی نگاهی دقیق به مشخصات بهترین بلندگوی قابل حمل خواهیم داشت.

طراحی اسپیکر بلوتوثی

پیش از هر چیز سعی کنید دستگاهی زیبا را انتخاب کنید که بتوان از آن در محیط‌های مختلف استفاده کرد. مثلا برخی اسپیکرها طراحی استوانه‌ای دارند و قرار دادن آن روی سطوح مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند، در حالی که برخی دیگر فقط در یک طرف پایه دارند و نمی‌توان آنها را روی محیط‌های کوچک‌تر قرار داد.

اسپیکرهای بلوتوثی هم طراحی خاص خود را داشته و معمولا با بدنه‌ای مقاوم با پوششی از جنس لاستیک یا سیلیکون به دست کاربران می‌رسند تا در صورت برخورد، آسیبی به باتری و خود اسپیکر نرسد. بعضی اسپیکرها، یک بند یا گیره برای اتصال بند هم دارند تا حین طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار در طبیعت، راحت‌تر بتوانید آن را حمل کنید.

اسپیکر خانگی یا قابل حمل؟

همان‌طور که از نام این محصولات پیداست، اسپیکرها معمولا به دو دسته ثابت و خانگی یا قابل حمل تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت میان این محصولات، قدرت آنها در تولید صدای بلندتر و باکیفیت‌تر است. یک اسپیکر خانگی ممکن است اندازه‌ای بسیار بزرگ با رقص نور و امکاناتی مانند امکان اتصال میکروفون داشته باشد. به علاوه، بسیاری از مدل‌های امروزی از اتصال بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کنند تا به وسیله گوشی نیز قادر به پخش آهنگ باشید.

مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم | راهنمای خرید خودرو کارکرده

در آن سو، اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل معمولا اندازه‌ای کوچک دارند و حتی گران‌ترین مدل‌ها هم از نظر حجم صدا و کیفیت نمی‌توانند با اسپیکرهای خانگی رقابت کنند. این محصولات با بهره‌گیری از فناوری بلوتوث، جابجایی و استفاده در محیط‌های مختلف مانند طبیعت، کوه یا مهمانی‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند.

آشنایی با مشخصات اسپیکرهای بلوتوثی

به صورت کلی، اسپیکرها چند مشخصه فنی اصلی دارند که در تمام آنها یکسان است. در ادامه، نگاهی دقیق به این موارد خواهیم داشت.

نسخه بلوتوث

برخی تصور می‌کنند که ورژن بلوتوث مورد استفاده در اسپیکرها اهمیتی ندارد، در حالی که نسخه‌های جدیدتر این فناوری، علاوه بر تسریع در اتصال اسپیکر به سایر دستگاه‌های هوشمند، در کاهش مصرف انرژی هم نقش بسزایی دارند. بلوتوث نسخه 4.0 واقعا بد نیست، اما نسخه 5.0 یا 5.1 علاوه بر اتصال پایدارتر و سریع‌تر، تا حد قابل توجهی در بهینه شدن مصرف باتری نیز نقش دارد.

اسپیکر بلوتوثی ضد آب

دامنه یا پاسخ فرکانسی

پاسخگویی فرکانسی در واقع دامنه تن صدایی است که توسط اسپیکر تولید شده و مقدار آن با «هرتز» اندازه‌گیری می‌شود. عددی که در ابتدا بیان می‌شود، نشان‌دهنده بم‌ترین صداهای قابل تولید و عدد دوم، زیرترین صداهای قابل تولید است.

امپدانس

مقاومت الکتریکی اسپیکر را با «اهم» بیان می‌کنند. پایین‌تر بودن امپدانس به انتقال راحت‌تر سیگنال و افزایش حجم صدا کمک می‌کند. بد نیست بدانید که امپدانس، مقدار ثابتی ندارد و عدد اعلام‌شده توسط سازندگان نیز معمولا یک میانگین است.

حساسیت

میزان حساسیت یک اسپیکر با «دسی‌بل» اندازه‌گیری می‌شود و به صورت کلی، هراندازه حساسیت بالاتر باشد، حجم صدای تولیدشده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته، صرف بالاتر بودن حساسیت نمی‌توان گفت صدای یک اسپیکر بلندتر از دیگری می‌شود و فاکتورهای متعدد دیگری هم در این مورد دخیل است.

توان

این شاخصه نشان‌دهنده حداکثر توان قابل قبول برای اسپیکر در شرایطی است که به آن آسیبی نزند. به صورت خیلی خلاصه، هراندازه توان اسپیکر بیشتر باشد، صدایی بلندتر و قوی‌تر را دریافت خواهید کرد.

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال + معرفی چند نمونه از بهترین‌ها

درایور

درایور در واقع همان بلندگوی مورد استفاده در اسپیکر است که صدا را تولید می‌کند. هراندازه درایور ضخیم‌تر یا بزرگتر باشد، صدای تولیدشده نیز بیشتر خواهد بود. بسیاری از اسپیکرهای بلوتوثی که قیمتی بالاتر از 300 یا 400 هزار تومان دارند، از دو درایور قدرت گرفته و صدایی استریو را به ارمغان می‌آورند. اگر اسپیکر مورد نظر، قیمتی بالا داشته باشد نیز در آن از یک ساب‌ووفر استفاده می‌شود تا بیس صدا هم زیادتر شود.

باتری و میزان شارژدهی

میزان ظرفیت باتری اسپیکر بلوتوثی با میلی‌آمپر ساعت (mAh) نمایش داده می‌شود. طبیعتا هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، شارژدهی آن نیز بیشتر خواهد بود. مدت زمان پخش موسیقی در اسپیکرهای قابل حمل با باتری مثلا 1500 میلی‌آمپری معمولا چیزی بین 4 تا 5 ساعت است، در حالی که در اسپیکرهایی با باتری بزرگتر 3 هزار میلی‌آمپر ساعتی، این میزان به 7 ساعت یا بیشتر هم می‌رسد.

میکروفون

امکان پاسخگویی به تماس تلفنی، یکی از ویژگی‌های خوب اسپیکرهای بلوتوثی است. این یعنی شما بدون نیاز به موبایل و به کمک خود اسپیکر می‌توانید مشغول مکالمه تلفنی شوید. برخی مدل‌ها حتی به قابلیت حذف نویز هم مجهز شده‌اند تا بتوانید مکالمه بهتری را تجربه کنید.

رادیو FM

یکی دیگر از امکانات اسپیکرهای بلوتوثی، پشتیبانی از رادیو و موج FM است که بسیار کاربردی است. برخی از محصولات، آنتن داخلی دارند، اما برخی دیگر فاقد آنتن هستند؛ در این مدل‌ها کافی‌ست کابل شارژ را به پورت USB یا شارژ وصل کرده و از آن به عنوان آنتن استفاده کنید.

NFC

این یکی از آپشن‌های پیشرفته در یک اسپیکر بلوتوثی است که اتصال بسیار سریع را ممکن می‌کند. با این قابلیت، با یک کلیک، اسپیکر به صورت خودکار روشن شده و به موبایل شما متصل می‌شود.

امکانات اضافی

یکی از قابلیت‌های جالب در اسپیکرهای بلوتوثی مدرن، پشتیبانی از قابلیت TWS یا True Wireless Stereo به معنی «استریو واقعا بی‌سیم» است؛ این یعنی کاربران می‌توانند با اتصال همزمان دو اسپیکر از یک مدل به تلفن هوشمند خود، صدایی کاملا استریو را به صورت همزمان از طریق آنها پخش کنند.

مقاومت در برابر آب، یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی است که البته قیمت را کمی بالاتر می‌برد. اسپیکرهای قابل حملی که استاندارد IPX4 یا IPX6 را دارند، معمولا فقط در برابر پاشش یا برخورد با آب هستند و نمی‌توان آنها را «ضد آب» معرفی کرد. در آن سو، برخی از اسپیکرهای گران‌تر مانند محصولات سونی یا جی بی ال، استاندارد IP67 را دارند و کاملا ضد آب هستند. هرچند، قیمت این محصولات معمولا بسیار بالاتر از مدل‌های عادی است.

انواع قلم نوری و برند های برتر | با بهترین قلم نوری بازار آشنا شوید

برای کارایی بالاتر، سعی کنید حتما اسپیکری را بخرید که از فلش مموری، کارت حافظه و کابل AUX هم پشتیبانی کند. در این صورت، وقتی در یک دور همی هستید، دیگران نیز می‌توانند موسیقی دلخواه خود را پخش کنند.

بعضی از اسپیکرها قابلیت عملکرد به عنوان یک پاوربانک را هم دارند و می‌توانند سایر دستگاه‌ها مانند تلفن های هوشمند را هم شارژ کنند. این اسپیکرها معمولا باتری قوی‌تر و اندازه‌ای بزرگتر دارند.

چرا گارانتی مهم است؟

مورد مهمی که در راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی باید به آن اشاره کنیم، ضمانت آن است. اسپیکرهای قابل حمل، دستگاه‌های الکترونیکی با باتری قابل شارژ هستند و خراب شدن آنها اتفاقی دور از ذهن نیست. متاسفانه طیف بسیار گسترده‌ای از اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار فاقد گارانتی هستند و صرفا با مهلت تست فروشنده ارائه می‌شوند، در حالی که محصولات برندهای معروف و معتبری مانند سونی، جی بی ال، انرجایزر، سیلیکون پاور، تسکو و … با گارانتی 12 تا 18 ماهه به فروش می‌رسند تا کاربران مطمئن باشند که حداقل یکسال از پشتیبانی ویژه برخوردار می‌شوند. با این تفاسیر، حتما سعی کنید اسپیکری را بخرید که گارانتی معتبر داشته باشد.

بهترین اسپیکر بلوتوثی

تعیین بهترین مارک اسپیکر بلوتوثی کاری دشوار است چرا که محصولات بسیار خوبی در بازار هستند که هرکدام از آنها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. با این حال، جی بی ال، سونی، بوز، شیائومی و انکر را می‌توان از بهترین‌ها معرفی کرد.

در ادامه می‌توانید لیست و قیمت بهترین اسپیکرهای بلوتوثی در بازار ایران را مشاهده کنید.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

مشاهده لیست بهترین اسپیکرهای بلوتوثی در دیجی کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
محمد قاسمی
ارسال دیدگاه