راهنمای خرید چای ساز | نکات مهم برای انتخاب بهترین چای ساز

راهنمای خرید چای ساز

کمتر کشوری در جهان به‌اندازه‌ی کشورهای ایران، ترکیه و انگلیس مردمی چای‌خور دارد. جالب آن‌که باوجودی‌که در سال‌های اخیر مصرف قهوه و نوشیدنی‌های مرتبط با آن از جمله کاپوچینو و کافی‌میکس افزایش یافته، همچنان بخش عمده‌ای از ایرانیان روی خوشی به چای نشان می‌دهند. در اکثر مهمانی‌ها هم همچنان چای سرو می‌شود و خلاصه آن‌که می‌توان چای را پس از آب، پرمصرف‌ترین نوشیدنی در میان ایرانیان دانست. به همین دلیل است که انواع چای ساز در ایران نسبت به کشورهای دیگر فروش بیشتری دارند، اما مسئله‌ی مهم این است که یک نوع چای ساز نداریم، بلکه چند نوع چای ساز در بازار ایران یافت می‌شوند و از این رو هنگام خرید چای ساز با گزینه‌های متعددی روبه‌رو هستید. لازم است که از قبل بدانید که کدام چای‌ساز می‌تواند نیاز شما را برطرف کند و در واقع پس از خرید کدام چای‌ساز از خریدتان پیشمان نخواهید شد. در این نوشتار به راهنمای خرید چای ساز می‌پردازیم. ابتدا با هم مروری بر 3 نوع چای ساز پرفروش در بازار ایران خواهیم داشت و پس از آن نکاتی را مرور خواهیم کرد که دانستن‌شان به‌هنگام خرید، باعث می‌شود خریدی آگاهانه‌تر و مناسب‌تر را تجربه کنید.

اصلاً چرا چای ساز؟

قبل از آن‌که به سروقت معرفی انواع چای ساز برسیم، بد نیست مرور کنیم که اصلاً چرا باید چای ساز بخریم؟ مگر نمی‌توان قوری را روی اجاق گاز گذاشت و از آب‌جوشِ آن برای دم‌کردن چای استفاده کرد؟ مگر نمی‌توان کتری را روی سماور گذاشت و چای آماده کرد، پس چرا باید سراغ چای‌ساز برویم؟

مزیت اصلی استفاده از چای ساز نسبت به روش‌های سنتی، «سرعت آماده‌سازی» است. چای‌سازها بسیار سریع‌تر از سماور چای را آماده می‌کنند. این مزیت به‌ویژه زمانی خود را نشان می‌دهد که فرصت کمی برای دم‌کردن چای داشته باشید. به‌عنوان مثال، اگر اهل چای باشید و صبح بسیار دیرتر از چیزی که مدنظر داشته‌اید بیدار شوید، قطعاً فرصت زیادی ندارید که از کتری روی اجاق گاز یا از سماور برای چای استفاده کنید، اما در این وضعیت چای‌ساز به شما کمک می‌کند که بسیار سریع و بدون دردسر چای را آماده کنید.

راهنمای خرید بهترین گیمبال یا لرزشگیر دوربین در سال 1400

بله بدون دردسر، چراکه دم‌کردن بدون دردسر و با کمترین زحمت دومین مزیت استفاده از چای ساز است. مزیت ویژه‌ی دیگر این‌که دم‌کردن چای با چای‌ساز از آسان‌ترین کارهای جهان است. اصلاً کار خاصی نباید انجام دهید و این دستگاه چای‌ساز است که کارهای اصلی را انجام می‌دهد! همچنین هیچ خطری تهدید‌تان نمی‌کند. به هر حال، استفاده از کتری خطر دارد، مثلاً ممکن است کتری از دست‌تان بیفتد. استفاده از سماور هم خطر دارد، ممکن است به هر دلیلی با بدنه‌ی سماور برخورد کنید، اما چای‌ساز این ماجراها را ندارد.

نکته‌ی دیگر آن‌که در برخی از چای‌سازها می‌توان میزان دما را تنظیم کرد و این قابلیت البته که نه در کتری و نه در سماور وجود ندارد! ازآن‌جاکه دم‌کردن برخی از چای‌ها به دمای کمتری نسبت به دمای کتریِ روی اجاق نیاز دارد، به‌خوبی می‌توانید روی چای‌سازها برای دم‌کردن آن چای‌های خاص حساب کنید.

خلاصه آن‌که سرعت و دقت و ایمنی و زحمتِ کم از مزیت‌های اصلی استفاده از چای‌ساز هستند.

چند نوع چای‌ساز داریم؟

البته که انواع مختلفی از چای‌سازها در بازارهای جهانی هستند، اما از لحاظ نوع عملکرد در ایران 3 نوع چای‌ساز به‌وفور یافت می‌شوند. ببینیم این چای‌سازها کدام‌ها هستند و عملکردشان چه فرقی با هم دارد:

1- چای‌ساز پایه‌ای

راهنمای خرید چای ساز

چای‌ساز پایه‌ای که برخی آن را چای ساز استند هم می‌نامند از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چای‌سازها است. این چای‌ساز دارای یک استند یا پایه است که کتری و قوری روی آن قرار می‌گیرند. در واقع این استند «گرم‌کننده» است. استند برخی از این چای‌سازها دارای کلید برای تنظیم دما است و می‌توانید بسته به چای‌های مختلفی که می‌خواهید با چای‌ساز تهیه کنید، دمای مناسب را برای آن انتخاب کنید. البته کلید برای تنظیم دما در تمامی چای‌سازهای استند استفاده نمی‌شود و صرفاً یک سری از این مدل چای‌سازها دارای کلید برای تنظیم دما هستند، اما همه‌ی آن‌ها بی‌استثنا کلیدی برای روشن و خاموش کردن دارند. مزیت ویژه‌ی این مدل چای‌سازها این است که آب در آن‌ها در حدود 3 و حتی 2 دقیقه به جوش می‌آید و این یعنی می‌توانید در حدود 3 دقیقه چای آماده کرده و نوش‌جان کنید.

راهنمای خرید بهترین پاوربانک + 5 تا از بهترین پاوربانک‌ها

نکته‎ی مثبت دیگر در مورد این مدل چای‌سازها این است که برخی‌شان دارای تایمر هستند، یعنی می‌توانید تعیین کنید که دستگاه برای چند دقیقه کار کند تا نیازی نباشد که از ابتدا تا انتها برای دم‌کردن چای کنار دستگاه باشید. می‌توانید مثلاً قبل از رفتن به حمام دستگاه را روشن کرده و تایمر آن را فعال کنید تا پس از برگشتن از حمام بتوانید چای نوش‌جان کنید.

2- چای ساز دم‌آور

راهنمای خرید چای ساز

نوع دیگری از چای‌ساز که در ایران محبوبیت زیادی دارد چای‌ساز دم‌آور است. در این مدل، قوری روی کتری قرار می‌گیرد و به همین دلیل گاهی از این مدل چای‌ساز با نام چای ساز روهمی یا چای ساز روی هم نام می‌برند. در واقع چای که درون قوری قرار دارد، به‌واسطه‌ی حرارت بخار کتری دم می‌کشد. کم نیستند کسانی که طعم چایِ دم‌کشیده با این مدل چای‌ساز را با هیچ چای دیگری عوض نمی‌کنند.

3- چای‌ساز بدون قوری

چای‌ساز بدون قوری

این چای‌سازها یک‌تکه هستند و در واقع یک کتری و چند دکمه را شامل می‌شوند. نسبت به دو مدل دیگر از این نوع چای‌سازها کمتر در بازار یافت می‌شود، اما اگر مکان کافی برای نگهداری چای‌ساز ندارید یا این‌که می‌خواهید کمتر هزینه کنید، بد نیست این مدل چای‌ساز را مدنظر داشته باشید.

چکار کنم بعد از خرید چای ساز پشیمان نشوم؟

راهنمای خرید چای ساز

بی‌شک خرید آگاهانه نسبت به خرید ناآگاهانه، احتمال پشیمانی کمتری دارد. هرچه نسبت به محصولی که قصد خرید آن را دارید آگاه‌تر باشید، پس از خرید احتمال کمتری دارد که از خرید پشیمان شوید. در بالا 3 نوع رایج چای‌ساز را مرور کردیم. با توجه به نیازتان و البته سلیقه‌تان می‌توانید یکی از این چای‌سازها را انتخاب کنید، اما هر یک از آن‌ها را که انتخاب کنید همچنان باید به یک سری نکته‌ی ویژه توجه داشته باشید، از جمله:

  • به جنس بدنه‌ی کتری و قوری توجه کنید. اگر بدنه‌شان از شیشه بود از نشکن‌بودن شیشه مطمئن شوید، اما در کل بهتر است بدنه‌ی کتری از استیل ضدزنگ باشد. کتری‌ها و قوری‌هایی که بدنه‌ی شیشه‌ای دارند پس از مدتی جرم می‌گیرند و ظاهر زیبای اولیه‌شان را از دست می‌دهند. همچنین تا جایی که می‌توانید از محصولاتی که بدنه‌ی پلاستیکی دارند دوری کنید.
  • وجود تایمر یا قطع‌کن خودکار کمک می‌کند که چای بدطعم نشود، بنابراین بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که از تایمر برخوردار باشد.
  • بی‌شک زیبایی چای ساز اهمیت دارد، چراکه قرار است آن را در آشپزخانه استفاده کنید. بد نیست به زیبایی و به‌ویژه رنگ دستگاه دقت کنید.
  • حجم کتری و قوری هم معیار دیگری‌ست که باید هنگام خرید چای ساز مورد توجه‌تان باشد. باید دقت کنید که حجم کتری با میزان چای که مدنظر دارید هماهنگ باشد. اگر چای را برای جمعیتی بالای 5 نفر می‌خواهید، قطعاً کتری‌ها و قوری‌های کوچک به کارتان نمی‌آیند.
  • به مصرف برق هم دقت کنید. چندان راضی‌کننده نیست چای‌سازی که برای 2 لیوان چای، کلی پول برق روی دست‌مان می‌گذارد. معمولاً چای‌سازها از 1800 تا 2200 وات برق مصرف می‌کنند.
  • در ضمن برخی چای‌سازها از قوری‌ای برخوردار اند که دارای فیلتر است. قطعاً این مدل‌ها از مدل‌های بدون فیلتر گزینه‌های بهتری برای خرید هستند.
  • برخی برندها سابقه‌ی مثبتی و روشنی در تولید چای ساز دارند. در ایران برند پار‌س‌خزر برندی شناخته‌شده است، اما در میان برندهای خارجی می‌توان به فلر، فیلیپس، بوش و کنوود اشاره کرد. این برندها البته که محصولاتی گران‌قیمت دارند، اما برندهای میگل، گوسونیک و تکنو محصولات‌شان درعین‌آن‌که با کیفیت اند، قیمت‌هایی راضی‌کننده دارند.
راهنمای خرید بهترین قهوه ساز بازار + معرفی برترین مدل‌ها

خرید چای ساز

با کلیک روی لینک زیر می‌توانید سری به چای‌سازهای مختلف در فروشگاه دیجی کالا بزنید و بهترین مدل را با توجه به بودجه‌ای که در دست دارید و البته با درنظرگرفتن بودجه‌تان انتخاب کنید:

خرید چای‌ساز از دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه