رویال ژلی چیست و چه خواصی دارد؟ + راهنمای خرید ژل رویال

فهرست‌های مختلفی پیرامون مفیدترین مواد غذایی در کل جهان برای انسان وجود دارند، اما نکته‌ی جالب این است که یکی از اشتراک‌های این فهرست‌ها «ژل رویال» است. ژل رویال یا رویال ژلی [Royal jelly] ماده‌ای خامه‌ای‌شکل است که از مواد بسیار مغذی به شمار می‌رود. این ماده را زنبورهای جوان برای تغذیه‌ی لارو ملکه‌ی زنبور عسل درست می‌کنند اما انسان‌ها آن را برای فوایدی که دارد به کار گرفته‌اند. این‌که فواید یا خواص ژل رویال چیستند، در ادامه توضیح خواهیم داد. همچنین برای آن‌ها که به‌دنبال خرید رویال ژلی هستند، نکاتی را به‌عنوان راهنمای خرید ژل رویال ذکر خواهیم کرد.

رویال ژلی چیست؟

گفتیم که ژل رویال – که گاه با نام شاه‌انگبین هم شناخته می‌شود – توسط زنبورهای جوان یا کارگر تولید می‌شود و غذای لارو زنبور ملکه و البته خود زنبور ملکه تا آخر عمر مصرف می‌شود. ازآن‌جا که پژوهش‌های زیادی روی خواص ژل رویال تأکید کرده‌اند، این ماده به محصولی تقریباً گران‌قیمت در ایران و کل جهان تبدیل شده و البته بسیاری از مردم تمایل به مصرف آن دارند.

خرید ژل رویال

مزایا و معایب ژل رویال | خواص ژل رویال

در بالا چند بار روی خواص این ماده تأکید داشتیم، اکنون اجازه دهید به‌صورت جزئی روی خواص و فواید آن تمرکز داشته باشیم، اما پیش از آن بهتر است مروری بر مواد مغذیِ موجود در این ژل داشته باشیم. این ژل شامل چندین ماده است از جمله:

  • water (50 to 60 percent)
  • proteins (18 percent)
  • carbohydrates (15 percent)
  • lipids (3 to 6 percent)
  • mineral salts (1.5 percent)

50 تا 60 درصد این ژل را آب تشکیل می‌دهد. حدود 18 درصد از آن پروتئین است، 15 درصد کربوهیدرات، 3 تا 6 درصد چربی‌ها، 1 تا 2 درصد نمک‌های معدنی و مقداری ناچیز ویتامین‌های ب!

افزون بر این، مقداری پلی‌فنول هم در این ماده دیده می‌شود. پلی‌فنول‌ها نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که به‌خوبی به بدن برای جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کنند.

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب + معرفی چند تا از بهترین‌ها

راهنمای خرید ژل رویال

با این مقدمه همراه شوید تا سری به خواص ژل رویال بزنیم:

1- مفید برای کاهش علائم یائسگی

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف این ژل در کاهش علائم یائسگی مفید است. به‌عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2011 صورت گرفت که در طی آن 120 زن مورد آزمایش قرار گرفتند. در این مطالعه به تأثیر 4 ماده‌ی طبیعی از جمله رویال ژلی روی علائم قاعدگی و البته یائسگی پرداخته شد. زنان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دارونما دریافت کردند و گروه دیگری کپسول‌هایی دریافت کردند که شامل 4 ماده از جمله رویال ژلی بود. بعد از دو هفته علائم یائسگی در هر دو گروه کمتر شده بود، اما در گروهی که کپسول را مصرف کرده‌بودند، به طرز محسوسی کاهش علائم یائسگی رخ داده‌بود. افزون بر این، یک مطالعه‌ی جدیدتر نشان می‌دهد که مصرف روزانه 150 میلی‌گرم از این ژل خارق‌العاده به‌مدت 3 ماه، می‌تواند به بهبود سطح کلسترول در زنان یائسه کمک کند.

2- کمک به سندروم پیش از قاعدگی

کم نیستند خانم‌هایی که به سندروم پیش از قاعدگی دچار اند و هر ماه مجبور هستند علائم این سندروم را تحمل کنند، اما خوشبختانه چند پژوهش نشان می‌دهند که ژل رویال برای خانم‌هایی که دچار این سندروم هستند مفید است.

به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که در سال 2014 صورت گرفت، محققان 110 شرکت‌کننده را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه کپسول ژل رویال و به گروه دیگر دارونما دادند و از آن‌ها خواستند که کپسول‌ها را یک بار در روز در طول دو دوره‌ی قاعدگی مصرف کنند. پس از دو دوره مشخص شد که گروهی که کپسول رویال‌ژلی مصرف کرده بودند، شدت علائم‌ سندروم پیش از قاعدگی در آن‌ها بسیار کمتر از گذشته شده‌بود.

3- کمک به التیام سریع زخم

یکی دیگر از خواص ژل رویال کمک به التیام سریع زخم است. نتیجه‌ی یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی که در مجله‌ی Nutrition Research and Practice منتشر شد، نشان از آن داشت که این ژل می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی حرکت فیبروبلاست‌ها را به سمت زخم افزایش دهد. این فیبروبلاست‌ها نوعی سلول هستند که روند بهبود زخم را تسریع می‌بخشند.

راهنمای خرید بهترین گل آپارتمانی + آموزش تقویت و نگهداری از گیاهان

4- مفید برای دیابتی‌ها

شواهدی وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی مفیدبودن رویال‌ژلی برای افراد مبتلا به دیابت 2 هستند. یک مطالعه که در آن 50 شرکت‌کننده حضور داشتند، نشان داد که رویال‌ژلی منجر به کاهش سطح گلوکز خون می‌شود و همین برای دیابتی‌ها مفید است. البته در این باره، مطالعات بیشتری در جریان است.

*******

اما افزون بر این موارد، در طب سنتی ایرانی تأکید می‌شود که رویال‌ژلی می‌تواند روی افزایش میل جنسی و افزایش توان جسمی تأثیرگذار باشد. همچنین این ژل می‌تواند به‌عنوان یک ژل میکروب‌کش استفاده شود، چرا که دارای اسید چرب غیر اشباع (HAD10) است. افزون بر این، وجود کلاژن و چند ویتامین در این ژل می‌توانند به شادابی پوست و البته جلوگیری از پیری پوست کمک کنند. نکته‌ی دیگر این‌که آنتی‌اکسیدان‌های این ژل در کمک به بدن برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مؤثر هستند.

رویال ژلی چیست

ژل رویال اصلی را چگونه تشخیص دهیم؟ + راهنمای خرید ژل رویال

اما مسئله‌ی مهمی که در مورد این ژل وجود دارد این است که چون بسیار محبوب است، برخی افراد سودجو نسخه‌های تقلبی آن را در بازارهای مختلف به‌جای نسخه‌ی اصل می‌فروشند و مهم است که هنگام خرید رویال ژلی دقت بالایی به خرج دهید. البته که تشخیص قاطع ژل رویال اصل از ژل تقلبی در آزمایشگاه انجام می‌شود، با این حال چند نکته می‌توانند در این راستا کمک‌کننده باشند:

  • رنگ تقلبی معمولاً تیره و نزدیک به قهوه‌ای است، اما رنگ نسخه‌ی اصلی معمولاً به زرد و شیری نزدیک است.
  • ژل اصل را اگر روی پوست قرار دهید، در مدت‌زمان کوتاهی خشک می‌شود.
  • ژل اصل کاملاً اسیدی است و بوی تندی دارد.
  • اگر ژل اصل را برابرِ آفتاب قرار دهید، نور آبی فلورسنت از آن بازتاب پیدا می‌کند.
  • نکته‌ی مهم دیگر این‌که یا محصولاتی که از برندهای معتبر هستند خریداری کنید یا این‌که صرفاً فروشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های معتبر و مشهور را برای خرید ژل رویال انتخاب کنید.
راهنمایی و معرفی بهترین مچ بند هوشمند در ایران + بهترین نمونه‌های بازار

خرید ژل رویال

برخی از فروشنده‌ها این ژل را با عسل ترکیب می‌کنند و شیشه‌ای از ترکیب این دو ماده به فروش می‌رسانند، برخی دیگر فقط نسخه‌ی خالص این ژل را در قوطی کرده و می‌فروشند. معمولاً ژل خالص را در قوطی‌های 10، 20 و 50 گرمی می‌فروشند. قیمت این ژل تقریباً زیاد است و هر 10 گرم آن در سال 1400 در حدود 200 هزار تومان و حتی بیشتر به فروش می‌رسد.

روی لینک زیر کلیک کنید و به سری کاتالوگ رویال‌ژلی یکی از فروشگاه‌های معتبر ایران بزنید تا هم از قیمت این محصول مطلع شوید و هم البته بتوانید به‌صورت آنلاین نسبت به خرید این ژل مقوی و مفید اقدام کنید:  

اطلاع دقیق تر از قیمت ژل رویال

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه