راهنمای خرید کارت گرافیک + 5 تا از بهترین کارت‌های گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک

گیمرها و ماینرها در سال‌های اخیر متقاضیان اصلی خرید کارت گرافیک بوده‌اند. در دو سال اخیر به‌ویژه با اضافه‌شدن ماینرها به متقاضیان خرید کارت گرافیک، به‌تدریج کارت گرافیک در بازارهای جهان کمیاب شد و به این ترتیب قیمت آن به‌شدت بالا رفت، اما همچنان تعداد خریداران کارت گرافیک زیاد است. کارت گرافیک در سیستم‌های گیمینگ وظیفه‌ی رندر تصویر را بر عهده دارد. گیمرهایی که می‌خواهند بازی‌ها را با رزولوشن بالا بازی کنند و بیشتر از بازی لذت ببرند، مجبور هستند که کارت گرافیک رده‌بالا برای سیستم‌شان تهیه کنند. اگر گیمر هستید و در پی بهترین کارت گرافیک برای بازی می‌گردید، این نوشتار پیرامون راهنمای خرید کارت گرافیک را از دست ندهید. در ادامه کاملاً روی کارت گرافیک و به‌ویژه کارت گرافیک مخصوص بازی تمرکز خواهیم داشت و با هم خواهیم دید که اولاً چه معیارهایی برای خرید کارت گرافیک مهم اند و پس از آن سری به 5 تا از بهترین کارت‌های گرافیکی که در رنج‌های قیمتی مختلف در بازار وجود دارند خواهیم زد.

راهنمای خرید کارت گرافیک

1- رده‌بندی کارت‌های گرافیک

واقعیت این است که اگر کارت‌های گرافیک را به سه رده‌ی «پایین‌رده»، «میان‌رده» و «بالارده» تقسیم کنیم، کارت گرافیکی که شما به‌عنوان گیمر باید در پی آن باشید، کارت‌گرافیکی است که در سطح «بالارده» قرار دارد. شاید بتوانید با برخی از کارت‌های گرافیک میان‌رده برخی از بازی‌ها را اجرا کنید، اما برای آن‌که بازی‌های قدرتمند و جدید را اجرا کنید، بی‌شک به کارت گرافیکی رده‌بالا نیاز دارید.

2- برندهای تولیدکننده

کارت گرافیک با GPU متفاوت است. GPU بخش اصلیِ کارت گرافیک است، اما کارت گرافیک به‌جز GPU چند جزء و قطعه‌ی دیگر دارد. AMD و Nvidia تولیدکننده‌های اصلی GPU در سطح جهان به حساب می‌آیند. برندهایی همچون ایسوس، ام‌اس‌آی، گیگابایت و …، با به‌کارگیری GPUهای برندهای AMD و Nvidia و اضافه‌کردن چند قطعه، کارت‌های گرافیک را به بازار عرضه می‌کنند. نام هر کارت گرافیک هم از نام GPU گرفته می‌شود و از این رو معمولاً GPUها را همان کارت گرافیک معرفی می‌کنند.

3- کارت‌های گرافیک یکپارچه

مورد دیگری که در بحث در مورد راهنمای خرید کارت گرافیک باید به آن اشاره شود این است که دو مدل اصلی کارت گرافیک وجود دارد. یکی از آن‌ها یکپارچه و دیگری مستقل یا مجزا است. یکپارچه‌ها در واقع روی CPU قرار دارند. به‌عنوان مثال، برخی از پردازنده‌های اینتل از گرافیک یکپارچه برخوردار هستند و از این رو اگر این CPUها را روی سیستم نصب کنید، نیازی به استفاده از کارت گرافیک مجزا ندارید. اما مسئله این است که در اغلب موارد، گرافیک‌های یکپارچه چندان قدرت پردازشی زیادی ندارند و برای اجرای بازی‌ها مناسب نیستند.

راهنمای خرید مودم ADSL + معرفی 5 نمونه‌ی بهترین مودم ADSL

برای اجرای بازی‌های جدید نیاز به نصب کارت گرافیک مجزا با قدرت پردازشی بالا و حافظه‌ی بالا دارید.

4- حافظه‌ی کارت گرافیک

معیار مهمی که در خرید کارت گرافیک باید به آن توجهی ویژه داشته‌باشید حافظه‌ی کارت گرافیک است. دو نکته در مورد حافظه‌ی کارت گرافیک اهمیت دارند. یکی ظرفیت حافظه و دیگری نوع حافظه است.

ظرفیت حافظه از 2 گیگابایت تا حتی 16 و 24 گیگابایت است. کارت‌های گرافیکی که دارای 2، 4 و حتی 6 گیگابایت حافظه هستند چندان برای اجرای بازی‌های رده‌بالا مناسب نیستند. توصیه می‌شود به‌هنگام خرید کارت گرافیک به سروقت کارت‌های گرافیکی بروید که حافظه‌شان کمتر از 8 گیگابایت نیست.

از لحاظ نوع حافظه هم باید به GDDR5، GDDR5X، GDDR6 و GDDR6X اشاره داشته‌باشیم. مواردی که این حافظه‌ها را از هم مجزا می‌کنند سرعت و پهنای باند هستند. هر چه پهنای باند و سرعت حافظه بیشتر باشند بهتر است. از این لحاظ، GDDR6 و GDDR6X گزینه‌هایی بهتر نسبت به دیگر انواع هستند.

البته حافظه‌های HBM هم وجود دارد که اتفاقاً از گزینه‌های مناسب برای کارت‌های گرافیک گیمینگ هستند. ویژگی اصلی آن‌ها پهنای باند زیاد است و از همین رو اگر کارت گرافیکی دارای حافظه‌ای از نوع HBM باشد، می‌توان روی آن برای گیمینگ حساب کرد، البته به شرطی که از لحاظ ظرفیت حافظه هم در وضعیت مناسب باشد.

5- Freesync و G-Sync

G-Sync و Freesync مشخصه‌های کارت‌های گرافیک نیستند و ویژگی‌های مانیتورهای گیمینگ به شمار می‌روند، اما بین مانیتور و کارت گرافیک ارتباط مستقیم وجود دارد. وظیفه‌ی هر دو، نمایش بهترِ تصویر است. Freesync ویژگی مانیتورهایی‌ست که با کارت‌های گرافیک AMD سازگارتر اند و G-Sync مربوط به مانیتورهایی‌ست که با کارت‌های گرافیک انویدیا مطابق‌تر اند. کار هر دوی این تکنولوژی‌ها، همگام‌سازی نرخ فریم با نرخ نوسازی تصویر است.

اگر مانیتور دارید، ابتدا بررسی کنید که مانیتورتان دارای کدام‌یک از این ویژگی‌هاست و سپس با توجه به G-Sync یا Freesync، به سروقت یکی از کارت‌های گرافیک برندهای AMD و Nvidia بروید.

6- هسته‌های پردازنده

معمولاً تعداد هسته‌های کارت‌های گرافیک را از اصلی‌ترین معیارها نمی‌دانند و نباید دو کارت گرافیک را از لحاظ تعداد هسته با هم مقایسه کنیم، مگر آن‌که کاملاً دارای یک معماری باشند؛ اما در مجموع بهتر است که کارت گرافیک تعداد هسته‌های بیشتری داشته‌باشد. یک قاعده‌ی نه‌چندان دقیق این است که تعداد هسته‌های بیشتر برابر با سرعت پردازش بیشتر است.

راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن + معرفی 5 مدل برتر بازار

7- کانکتورها

برخی از کارت‌های گرافیک افزون بر کانکتورهای عادی‌شان از کانکتورهای اضافی برای تأمین برق برخوردار هستند. برخی از آن‌ها از 3 و برخی دیگر از 2 و 1 کانکتور اضافی برخوردار اند. این کانکتورها در دو اندازه‌ی 8 پین و 6 پین تولید می‌شوند. باید هنگام خرید کارت گرافیک به تعداد کانکتورها و نوع آن‌ها دقت کنید و آن‌ها را با کانکتورهای روی منبع تغذیه بسنجید. اگر با هم سازگار نباشند، یا باید از خرید آن کارت گرافیک صرف‌نظر کنید و یا این‌که نسبت به تعویض منبع تغذیه اقدام کنید که البته گزینه‌ی دوم منطقی‌تر است.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ

با مقدمه‌ای کوتاه که در مورد راهنمای خرید کارت گرافیک برای گیمینگ و ماینینگ ذکر شد، نوبت به آن رسیده که با هم مروری بر 5 کارت گرافیک رده‌بالا داشته باشیم:

1- کارت گرافیک پی ان وای مدل GeForce RTX 3090 24GB XLR8

راهنمای خرید کارت گرافیک

RTX 3090 قدرتمندترین GPU گیمینگ فعلی جهان است. این GPU از برند انویدیا برای کارهای گرافیکی و البته برای اجرای بازی در بالاترین رزولوشن بهترین است. پی‌ان‌وای این GPU را روی کارت گرافیک سوار کرده‌است. این کارت گرافیک از 24 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X برخوردار است، دو کانکتور 8 پین دارد و دارای اسلات پیشرفته‌ی PCI Express 4.0 است.

بی‌شک اگر محدودیتی در خرج‌کردن ندارید و به‌دنبال بهترین کارت گرافیک ماینینگ و بازی هستید، باید روی همین 3090 حساب کنید.

مشاهده‌ی کارت گرافیک RTX 3090 در دیجی‌کالا

2- کارت گرافیک ایکس اف ایکس مدل RX 580 OC+ GTS 3X Black Edition 8GB

راهنمای خرید کارت گرافیک

اما کارت گرافیکی که قیمتی بسیار پایین‌تر از قبلی دارد و یکی از بهترین‌ها برای ماین‌کردن یا ماینینگ است، کارت گرافیک ایکس‌اف‌ایکس مدل RX 580 OC+ GTS 3X Black Edition 8GB است. GPU برند AMD یعنی Radeon RX 580  روی این کارت گرافیک نصب است و همانطور که می‌بینید، بخشی از نام این کارت گرافیک برگرفته از نام GPU است.

این کارت گرافیک 7 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 دارد و از OpenGL 4.5 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند.

معرفی بهترین ویدیو پروژکتور های بازار ایران از نظر کیفیت

فرکانس تراشه برابر با 1366 مگاهرتز بوده و اسلات آن از نوع PCI Express 3.0 است.

مشاهده‌ی کارت گرافیک RX 580 OC+ GTS 3X در دیجی‌کالا

3- کارت گرافیک پی ان وای مدل NVIDIA Quadro RTX 6000

کارت گرافیک پی ان وای مدل NVIDIA Quadro RTX 6000

سری GeForce از کارت‌های گرافیک انویدیا برای بازی مناسب هستند، اما کارت گرافیک RTX 6000 قدرتمندتر از هر کارت گرافیک GeForce است. این کارت گرافیک برای گیمینگ تولید نشده و بیشتر به‌درد کسانی می‌خورد که به دنبال بهترین کارت گرافیک برای رندرینگ، کارهای ویدئویی و انیمیشن‌سازی هستند.

حداکثر رزولوشن تولیدی از این کارت گرافیک در نرخ فریم 60 هرتز به 7680 x 4320می‌رسد. این کارت گرافیک حرفه‌ای همچنین از قابلیت موزائیک انویدیا، VGA، NVIDIA GPUDirect و 3D Stereo پشتیبانی می‌کند.

افزون بر این، دارای  VirtualLink Connector بوده و با Quadro Sync II کاملاً سازگار است. حداکثر فرکانس آن 1770 مگاهرتز بوده و اسلات آن از نوع PCI Express 3.0 است.

مشاهده‌ی کارت گرافیک RTX 6000 در دیجی‌کالا

4- کارت گرافیک ایسوس مدل ROG-STRIX-RTX3080TI-O12G-GAMING

کارت گرافیک ایسوس مدل ROG-STRIX-RTX3080TI-O12G-GAMING

در این نوشتار پیرامون راهنمای خرید کارت گرافیک در ابتدا به کارت گرافیک پی‌ان‌وای که دارای GPU از برند انویدیا مدل 3090 است اشاره کردیم، اما یکی دیگر از بهترین GPUهای برند انویدیا یعنی 3080 Ti در کارت گرافیکی از برند ایسوس به کار گرفته شده تا از آن بتوانید برای اجرای بهترین و گرافیکی‌ترین بازی‌های جهان استفاده کنید.

این کارت گرافیک از 12 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X برخوردار است. اسلات‌اش هم از نوع PCI Express 4.0 است. باری دیگر تأکید می‌کنم که اگر به‌دنبال خرید بهترین کارت گرافیک هستید و البته چندان در خرج‌کردن محدودیتی ندارید، یا 3090 یا همین 3080 Ti را انتخاب کنید.

مشاهده‌ی RTX3080 Ti در دیجی‌کالا

5- کارت گرافیک گیگابایت مدل GeForce RTX™ 3080 TURBO 10G

GeForce RTX™ 3080 TURBO 10G

پنجمین و آخرین کارت‌گرافیکی که در این نوشتار معرفی می‌کنیم باز هم دارای GPU از برند انویدیا و این بار 3080 است. این GPU روی کارت‌گرافیکی از برند گیگابایت سوار شده و از 10 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X برخوردار است. روی این کارت گرافیک هم می‌توانید برای اجرای بازی‌های سنگین حساب کنید.

مشاهده‌ی RTX™ 3080 TURBO 10G در دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه