بهترین هارد SSD کدام است و اس اس دی ها چقدر ارزش خرید دارند؟

هارد های اس اس دی

دنیای تکنولوژی روز به روز  رشد سرسام آوری را تجربه میکند و تکنولوژی های مورد استفاده برای قطعات مختلف کامپیوتر دائم در حال پیچیده تر، بهتر و بهینه تر شدن به پیش میروند و امروز قصد داریم در مورد یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین قطعات کامپیوتر صحبت کنیم.

اس اس دی ها (SSD) با سرعت بسیار بالایی که دارند، از جمله پرفروش ترین هاردها در بازار ایران هستند. اگر می‌خواهید با بهترین هارد SSD در ایران و همچنین تفاوت آنها با هاردهای معمولی مکانیکی آشنا شوید، این مقاله برای شماست.

هارد SSD چیست و بهترین هارد SSD کدام است؟

اینها یکی از متداول‌ترین پرسش‌ها در میان کاربران هستند و پاسخی ساده دارند: نسل جدید حافظه های ذخیره سازی اطلاعات که به صورت حالت جامد ساخته شده و سرعت بسیار بالایی دارند. در واقع، اصلی‌ترین فرق هارد SSD و HDD فناوری ساخت آنهاست چرا که این محصولات بر خلاف هاردهای مکانیکی یا همان HDD، فاقد اجزای مکانیکی هستند. این هاردها همچنین در اندازه‌ها و ابعاد استاندارد تولید می‌شوند و تفاوت خاصی میان نسخه 2.5 اینچی آنها و یک هارد SSD لپ تاپ وجود ندارد. البته انواع مختلفی از این هاردها ساخته شده است که صرفا مخصوص دسکتاپ‌ها هستند.

سرعت این محصولات در ساده‌ترین حالت می‌تواند 4 تا 5 برابر بیشتر از درایوهای مکانیکی باشد و طول عمر بالای آنها باعث شده تا بسیاری از کاربران به استفاده از آنها روی بیاورند. البته، هاردهای SSD یک عیب بزرگ هم دارند و آن، قیمت بالاتر آنها در مقایسه با هاردهای مکانیکی است، به گونه‌ای که ارزان‌ترین مدل‌ها در بازار با ظرفیت 120 گیگابایت، قیمتی بیشتر از 500 هزار تومان دارند. هرچند، افرادی که به سرعت بالاتر اهمیت می‌دهند، احتمالا مشکلی با پرداخت هزینه‌های بیشتری نخواهند داشت.

انواع هاردهای SDD

هاردهای حالت جامد در انواع مختلف و با رابط‌های اتصال متفاوت تولید می‌شود و همین ویژگی آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. ساده‌ترین مدل، هاردهای با رابط ساتا (SATA) هستند؛ هاردهایی که رابط آنها مانند حافظه های مکانیکی بوده و تقریبا تمام مادربوردهایی که طی چند سال اخیر عرضه شده‌اند، از آنها پشتیبانی می‌کنند.

اس اس دی های با پورت M.2، نسل جدیدتری از هاردهای حالت جامد هستند که سرعتی فوق‌العاده بالا داشته و صرفا مادربوردهای میان‌رده و رده‌بالا از آنها پشتیبانی می‌کنند. نوع دیگری از هاردها که البته هنوز در سطح جهانی هم به صورت گسترده ارائه نشده‌اند، هاردهای PCIe هستند؛ مانند Intel Optane 905 که سرعت خیره‌کننده و البته قیمت بالا، مهم‌ترین ویژگی آن است. هارد اکسترنال SSD هم نوع جدیدتری از این حافظه‌های ذخیره‌سازی هستند که اخیرا به بازار عرضه شده و می‌توانند سرعت دوست‌داشتنی این محصولات را در قالب هاردهای اکسترنال برای شما به ارمغان بیاورند.

راهنمای تعمیر و عیب یابی خودرو | معرفی دیاگ خودرو و شیوه کار با آن

توجه داشته باشید که به صورت کلی، همانند هاردهای مکانیکی، سرعت اس اس دی ها با رابط‌های یکسان، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و صرفا برندهای آنها متفاوت است.

بهترین برندهای تولیدکننده هاردهای SSD

تا به امروز، شرکت‌های زیادی دست به تولید هاردهای جامد زده‌اند که از میان آنها، محصولات برندهایی مانند اینتل، سامسونگ، ای دیتا، اپیسر، وسترن دیجیتال، کینگستون، سیلیکون پاور و سن دیسک، حرف اول را می‌زنند. اگرچه برندهای تولیدکننده هاردهای SSD با رابط SATA بسیار متنوع است، اما شرکت‌های کمی در زمینه تولید هاردهای M.2 فعالیت دارند چرا که فناوری ساخت آنها پیچیده‌تر بوده و قیمت آها نیز بالاتر است. در زمینه تولید هاردهای PCI-Express نیز تنها چند شرکت بزرگ از جمله اینتل پیشتاز هستند.

آشنایی با بهترین هارد SSD + معرفی گزینه‌های پیشنهادی

 

5- اس اس دی ای دیتا مدل SU650 ظرفیت 120 گیگابایت

یکی از بهترین و البته ارزان ترین هاردهای SSD در بازار ایران، ای دیتا SU650 با ظرفیت 120 گیگابایت است. این هارد حرفه‌ای از رابط SATA 3.0 و فناوری ساخت 3D NAND Flash بهره برده و به گفته سازندگان، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن به ترتیب به 520 و 450 مگابایت بر ثانیه می‌رسد که فوق‌العاده است. به دلیل عدم وجود اجزای مکانیکی در این محصول، مقاومت آن در برابر شوک تا حد زیادی افزایش پیدا کرده (1500G) و طول عمر این هارد نزدیک به 2 میلیون ساعت اعلام شده است.

نکته جالب توجه دیگر در مورد این هارد اس اس دی ارزان، اندازه استاندارد 2.5 اینچی آن است؛ این یعنی کاربران بدون هیچ مشکلی می‌توانند اس اس دی ای دیتا را با هارد قدیمی لپ تاپ خود (در صورت پشتیبانی) تعویض کنند.

اس اس دی ای دیتا SU 650

مشاهده اس اس دی ای دیتا مدل SU650 در دیجی کالا

4- حافظه SSD اکسترنال اپیسر مدل AS 722 ظرفیت 1 ترابایت

اگر به دنبال خرید بهترین هارد SSD اکسترنال با سرعت و کارایی بسیار بالا هستید، ما هارد اپیسر AS 722 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هارد گران‌قیمت که فقط 55 گرم وزن و 12 میلی‌متر ضخامت دارد، اطلاعات را از طریق پورت USB 3.2 انتقال داده و سرعت خواندن و نوشتن در آن، به ترتیب به 1000 و 900 مگابایت بر ثانیه می‌رسد! سازندگان از فناوری 3D NAND در تولید این محصول بهره برده‌اند و تلفیق آن با قابلیت‌های دیگری مانند استاندارد نظامی MIL-STD-810G و مقاومت بسیار بالا در برابر شوک و ضربه باعث شده تا ما با یکی از بهترین‌های بازار روبه‌رو باشیم.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی : بهترین اسپیکر قابل حمل چه ویژگی‌هایی دارد؟

هارد اکسترنال اس اس دی Apacer AS722 از سیستم های عامل ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی کرده و عمر آن به بیش از 2 میلیون ساعت می‌رسد. این هارد همچنین در دو مدل با ظرفیت‌های 512 گیگابایت و 1 ترابایت تولید شده است.

حافظه SSD اکسترنال اپیسر مدل AS 722 ظرفیت 1 ترابایت

مشاهده حافظه SSD اکسترنال اپیسر مدل AS722 در دیجی کالا

3- اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال Green ظرفیت 250 گیگ

برای افرادی که به دنبال گزینه‌ای اقتصادی‌تر اما با ظرفیت بالا هستند، وسترن دیجیتال محصولی خاص دارد: اس اس دی 2.5 اینچی و 250 گیگابایتی Western Digital مدل گرین که می‌تواند به عنوان قلب تپنده در دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته شده و سرعتی بالا را با پرداخت هزینه‌ای معقول به کاربران هدیه کند. رابط این هارد نیز از نوع SATA 3.0 بوده و مقاومت بالای آن در برابر شوک باعث شده تا طول عمر بالاتر از 1 میلیون ساعت داشته باشد. سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترکیبی، به 550 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال Green ظرفیت 250 گیگ

مشاهده اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال Green در دیجی کالا

2- اس اس دی اینترنال SATA3.0 سیلیکون پاور مدل Ace A55 ظرفیت 256 گیگابایت

یکی از مدل‌های باکیفیت‌تر بازار، اس اس دی سیلیکون پاور مدل Ace A55 است که قیمتی در حدود 1 میلیون تومان داشته و با حداکثر سرعت نوشتن و خواندن 450 و 550 مگابایت بر ثانیه، قادر است اطلاعات را با سرعتی بسیار بالا انتقال دهد. سازندگان از نسل جدید چیپ‌های 3D NAND در تولید این هارد بهره برده‌اند. مقاومت این هارد در برابر شوک به 1500G می‌رسد و وجود قابلیت‌ها و استانداردهای مختلف در آن باعث شده تا عملیات انتقال داده‌ها با مصرف پایین انرژی، صدای کم، سرعت بالا و عملکرد بدون خطا انجام شود. این هارد همچنین در برابر لرزش نیز مقاوم است.

اس اس دی اینترنال SATA3.0 سیلیکون پاور مدل Ace A55 ظرفیت 256 گیگابایت

مشاهده اس اس دی سیلیکون پاور مدل Ace A55 در دیجی کالا

1- اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 500 گیگابایت

لیست بهترین هاردهای SSD در بازار ایران را با معرفی محصولی پرفروش از برند سامسونگ یعنی اس اس دی EVO 870 به پایان می‌بریم؛ یک هارد حالت جامد سریع و قدرتمند با ظرفیت 500 گیگابایت و رابط SATA 3.0 که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن به ترتیب به 560 و 530 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. شاید مهم‌ترین تفاوت این محصول با هاردهای ارزان‌تر بازار، کیفیت ساخت بالاتر آن باشد. سازندگان می‌گویند این هارد مقاومت بالایی در برابر ضربه و شوک داشته و همین موضوع باعث شده تا طول عمر آن به 1.5 میلیون ساعت برسد.

راهنمای خرید برد هوشمند : معرفی بهترین برد هوشمند بازار ایران در سال 1400

وزن اس اس دی سامسونگ فقط 45 گرم است و اندازه استاندارد 2.5 اینچی آن باعث شده تا کاربران بدون هیچ مشکلی بتوانند از آن در لپ تاپ ها نیز استفاده کنند.

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 500 گیگابایت

مشاهده اس اس دی سامسونگ مدل EVO 870 در دیجی کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
محمد قاسمی
ارسال دیدگاه