نحوه‌ی انتخاب پرده سبز یا فون عکاسی | انواع پرده کروماکی و ویژگی های آن

راهنمای خرید پرده سبز

بسیاری اوقات حین عکاسی یا فیلمبرداری باید دو یا چند تصویر از طریق ویرایش نرم‌افزاری در کنار هم قرار گیرند و برای این کار از تکنیک کروما کی (Chroma Key) استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر قرارگرفتن سوژه‌ی انسانی در یک موقعیت ناممکن یا هزینه‌بر باشد، معمولاً تصویر سوژه‌ی انسانی و موقعیتی که باید در کار نهایی در آن نمایش داده شود به‌صورت جداگانه گرفته می‌شوند و بعد از ویرایش از طریق نرم‌افزار به‌شکل یک تصویر واحد درمی‌آیند. برای این‌که ادغام تصاویر با نرم‌افزار آسان‌تر باشد و ویرایش و برش تصاویر به مشکل برنخورد، اغلب از یک پرده‌ی سبزرنگ که آن را با نام‌های مختلفی مثل فون عکاسی، پرده عکاسی، پرده سبز یا پرده کرو ماکی می‌شناسند استفاده می‌شود. فون عکاسی علاوه بر این مورد کاربردهای دیگری هم دارد که در این نوشتار به آن‌ها می‌پردازیم و سپس 5 نمونه از بهترین پارچه‌های عکاسی سبز را هم به شما معرفی می‌کنیم. با راهنمای خرید بهترین پرده سبز همراه باشید.

فون عکاسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فون عکاسی پرده‌ای است که معمولاً از یک رنگ، به‌ویژه به رنگ سبز فسفری، ساخته و از آن برای بهترشدن نتیجه‌ی عکاسی با توجه به هدف عکاسی استفاده می‌شود. بعضی از فون‌ها، به‌خصوص فون‌هایی که برای عکاسی هنری ساخته شده‌اند، به‌صورت طرح‌دار هستند.

راهنمای خرید بهترین پرده سبز

فون عکاسی سبزرنگ شناخته‌شده‌ترین نوع فون است که همان‌طور که گفتیم برای آسان‌ترشدن کار ویرایش عکس و برش آن به‌کار گرفته می‌شود. علت استفاده از رنگ سبز در فون‌های مخصوص تغییر پس‌زمینه این است که رنگ سبز و رنگ‌های نزدیک به آن کمتر از سایر رنگ‌ها در پوست بدن انسان دیده می‌شوند، بیشترین تضاد را با رنگ پوست دارند و در طراحی لباس هم کاربرد نسبتاً کمتری دارند. درنتیجه اگر سوژه در مقابل پارچه‌ی سبز قرار بگیرد، ویرایش‌گر عکس هنگام برش تصویر با مشکل تداخل رنگ پوست سوژه با رنگ محیط اطراف مواجه نخواهد شد. البته گاهی به جای رنگ سبز برای حذف پس‌زمینه از رنگ آبی استفاده می‌شود.

اما کاربرد فون عکاسی محدود به آسان‌کردن تغییر بک‌گراند یا پس‌زمینه‌ی عکس نیست و انواع فون با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف برای اهداف متفاوت از عکاسی طراحی و ساخته می‌شود. رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری بعد از رنگ‌های سبز و آبی جزو پرکاربردترین رنگ‌ها در فون‌های عکاسی هستند.

به‌عنوان مثال ممکن است هدف از استفاده از فون افزایش و بهبود نور محیط و به‌نوعی فون مکمل نورپردازی آتلیه باشد یا ممکن است هدف از استفاده از فون طراحی محیطی جذاب برای عکس‌های تبلیغاتی باشد. در این صورت می‌توانید به جای پرده‌ی سبزرنگ از پرده‌های عکاسی با رنگ‌های دیگر استفاده کنید، اما باز هم باید با توجه به هدف‌تان از عکاسی مناسب‌ترین رنگ یا طرح را برگزینید.

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب + معرفی چند تا از بهترین‌ها

راهنمای خرید بهترین پرده سبز

انواع پرده سبز از نظر جنس

فون‌های عکاسی از مواد اولیه‌ی مختلفی ساخته می‌شوند و این‌که کدام فون بهتر است بستگی به هدف‌تان از عکاسی و بودجه‌ای که می‌خواهید به این محصول اختصاص دهید دارد.

الف) پرده سبز پارچه‌ای

فون‌های عکاسی پارچه‌ای یا همان پارچه‌های عکاسی از جنس‌های مختلفی مثل مخمل، موسلین، کرباس یا برزنت ساخته می‌شوند. هر کدام از این پارچه‌ها ویژگی‌های متفاوتی را در میزان بازتاب نور، مسطح‌بودن سطح، قابلیت شست‌وشو، وزن و قیمت دارد. بهترین فون‌های عکاسی پارچه‌ای شامل موارد زیر اند:

1- فون عکاسی موسلین

اگر می‌خواهید از پرده در محیط‌های باز استفاده کنید و فکر می‌کنید احتمال کثیف‌شدن آن زیاد است، بهتر است از پرده‌های عکاسی موسلین استفاده کنید، چرا که هم سبک‌تر اند و هم قابل شست‌وشو هستند و نور را هم کمتر منعکس می‌کنند. چروک‌شدن نسبتاً سریع پارچه‌ی موسلین مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف آن است.

2- فون عکاسی کرباس یا برزنت

مقاومت در برابر آب، چروک‌شدن و ضخامت و دوام بالا پارچه‌های کرباس و برزنت را به پرطرف‌دارترین پرده‌های عکاسی تبدیل کرده‌اند. این پرده‌ها همچنین نور را به‌میزان زیادی جذب و از ایجاد سایه روی سوژه جلوگیری می‌کنند.

3- فون عکاسی مخمل

فون‌های عکاسی مخملی با قیمت مناسب و تأثیر مثبتی که بر عکاسی دارند می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. پرده‌های مخملی چروک نمی‌شوند و کشسانی بالایی دارند، اما درمقابل شست‌وشوی سخت‌تری دارند. درمجموع فون‌های عکاسی مخملی کاربرد گسترده‌ای در آتلیه‌ها دارند، اما از آن‌جا که نسبت به سایر پارچه‌ها دوام کمتری دارند ممکن است برای استفاده در محیط خارج از آتلیه مناسب نباشند.

راهنمای خرید بهترین فون عکاسی

ب) فون عکاسی کاغذی

فون‌های کاغذی با دوام کمتر و متراژ بالاتر قابل تهیه هستند و اگر چه خیلی زود آسیب می‌بینند، از این مزیت برخوردار اند که قیمت پایین‌تر و وزن کمتری دارند و می‌توانید درصورت نیاز قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی آن‌ها را جدا کنید.

ج) فون عکاسی وینیل

پرده‌های عکاسی وینیل از بهترین فون‌های عکاسی هستند، چرا که دوام و کشسانی بالایی دارند و ضد آب و قابل شست‌وشو هستند. وینیل ساخته‎شده از پلی‌استر با روکش PVC است و نسبت به سایر پرده‌های عکاسی گران‌تر است.

مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم | راهنمای خرید خودرو کارکرده

نکات مهم در انتخاب پارچه سبز عکاسی

نکته‌ها‌ی زیر می‌توانند در انتخاب و خرید پارچه سبز عکاسی به شما کمک کنند:

1- در خرید پارچه سبز عکاسی به جنس پارچه دقت کنید و تا جای امکان از انتخاب پارچه‌هایی که نور را زیاد منعکس می‌کنند خودداری کنید. پارچه‌هایی که نور را زیاد بازتاب می‌دهند نورپردازی را نامتعادل و همچنین با ایجاد سایه‌های سبزرنگ روی قسمت‌های مختلف سوژه ویرایش عکس را سخت می‌کنند.

2- بسته به هدف‌تان از خرید پارچه، مناسب‌ترین پارچه را از نظر پرتابل یا ثابت‌بودن انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید بعدها لازم است بارها پرده را جابه‌جا کنید بهتر است پارچه‌هایی را انتخاب کنید که جنس نرم و کشسانی بالایی داشته باشند. پرده‌های پرتابل معمولاً دارای یک غلتک هستند که به شما امکان جمع‌کردن رولی پرده را می‌دهند و اغلب همراه با کیف مخصوص ارائه می‌شوند تا از کثیف‌شدن یا آسیب‌دیدن پرده جلوگیری شود.

راهنمای خرید بهترین پرده سبز

3- اگر پارچه‌ی سبز عکاسی چروک داشته باشد یا از موادی ساخته شده باشد که در آینده چروک‌دار شود، کیفیت عکاسی‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با ایجاد سایه روی سوژه ویرایش تصویر را هم دشوار می‌کند. بنابراین بهتر است تا جای امکان پارچه‌های مرغوب‌تر و صاف‌تر را انتخاب کنید. از این نظر پارچه‌های مخملی جزو بهترین‌ها هستند. پرده‌های سبزی که دارای بافت شطرنجی هستند بازتاب نور کمتری دارند.

4- ابعاد مناسب پارچه‌ی سبز عکاسی بستگی به هدف شما از عکاسی دارد. به‌عنوان مثال اگر کادربندی شما به‌صورتی‌ست که تمام سوژه را در بر می‌گیرد، باید از فون‌های بزرگ‌تری نسبت به عکاسی پرتره استفاده کنید. در انتخاب سایز پرده باید فاصله‌ی بین دوربین و سوژه را هم درنظر داشته باشید. هرچه فاصله‌ی دوربین از سوژه بیشتر باشد، به پرده‌ی بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به خرید پرده ابتدا به‌صورت آزمایشی بزرگ‌ترین کادربندی‌ای که فکر می‌کنید نیاز دارید را در عمل امتحان کنید و اندازه بگیرید و بر اساس آن سایز پرده‌ی عکاسی‌تان را تعیین کنید.

راهنمای خرید بهترین دستگاه بخور سرد و گرم : کدام دستگاه مناسب شماست؟

5- اگر قصد دارید از پرده‌ی سبز برای تغییر پس‌زمینه در استریم‌ها یا پخش‌های زنده استفاده کنید، باید دقت بیشتری در انتخاب پرده به‌عمل آورید، چرا که در این شرایط امکان ویرایش بعد از ضبط تصویر را ندارید و هر گونه انعکاس نور، چروک یا موارد مشابه ممکن است کیفیت تصاویرتان را کاهش دهد.

خرید بهترین پارچه سبز

اما بد نیست با هم مروری بر چند پارچه سبز مناسب هم داشته باشیم:

1- فون عکاسی کروماکی لند مدل کروماکی مدل پرتابلیو 200-220

مشخصات:

قابل‌حمل

اندازه‌ی 200*200 سانتی‌متر

بدون نیاز به پایه

استفاده‌ی آسان

سبک

مشاهده‌ی فون عکاسی کروماکی لند پرتابلیو در دیجی‌کالا

2- فون عکاسی تکنومین مدل پرتابل 90×200

مشخصات:

ابعاد: 90×200

وزن: 450 گرم

به همراه پرده سبز اضافه

مشاهده‌ی فون عکاسی تکنومین پرتابل 90×200 در دیجی‌کالا

3- فون عکاسی کروماکی کد 250-600

مشخصات:

وزن: 4500 گرم

ابعاد: 250*600 سانتی‌متر

رول‌شده [ارسال به‌صورت رول‌شده]

دارای کد یک‌بار مصرف تایید اصالت محصول

رنگ یکدست و یکنواخت

حذف آسان در نرم افزار

دارای دوره آموزشی

جذب نور بالا 

مشاهده‌ی فون عکاسی کروماکی 250-600 در دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه