راهنمای خرید بهترین روتر میکروتیک + معرفی 4 تا از بهترین‌ روتر های mikrotik

راهنمای خرید روتر میکروتیک

روترها سخت‌افزارهایی برای انتقال دیتا و مسیریابی در شبکه هستند و برای اتصال وسایل مختلف شبکه کاربرد دارند. روترها در انواع گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند و شرکت‌های مختلفی اقدام به طراحی روتر می‌کنند. در این بین روترهای برند میکروتیک در ایران و بسیاری از کشورهای جهان کاربران بسیاری دارند. کیفیت بالا، کاربرد نسبتاً آسان و قیمت مناسب از عواملی هستند که انواع روتر میکروتیک را جزو پرفروش‌ترین روترها در سراسر جهان تبدیل کرده‌اند. در این نوشتار قصد داریم 4 نمونه‌ی بهترین روتر میکروتیک را معرفی کنیم، اما پیش از آن بهتر است نگاهی کلی به این سخت‌افزار و کارکرد آن داشته باشیم.

 

روتر میکروتیک چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم منظور از روتر میکروتیک روتری است که با برند میکروتیک به بازار عرضه شده است. برند میکروتیک (Mikro TiK) برندی در کشور لتونی است و فعالیتش را از سال 1996 به‌عنوان یک شرکت نرم‌افزار رایانه‌های رومیزی در ریگا پایتخت این کشور شروع کرده است. میکروتیک از سال 2002 طراحی و ساخت انواع سخت‌افزارها از جمله روترهایش را کلید زد و بعد از آن با استقبال زیاد کاربران از سراسر جهان مواجه شد.

 

ویژگی‌ها و امکانات روترهای میکروتیک

 

1- سرعت بالای انتقال دیتا

استقبال زیاد از روترهای برند میکروتیک علت‌های مختلفی دارد، اما شاید بتوان یکی از مهم‌ترین این علل را سرعت بالای روترهای این برند در انتقال دیتا دانست.

 

2- تأمین امنیت شبکه

روترهای میکروتیک علاوه‌بر سرعت بالا در انتقال دیتا، اغلب می‌توانند نقش یک دیواره‌ی آتش یا فایروال (Firewall) را هم ایفا کنند. به‌کمک روترهای میکروتیک می‌توان از طریق محدودکردن پورت‌ها، ارتباط‌های بیرون از شبکه را تحت کنترل گرفت و از خطرات احتمالی ورود به شبکه برای سوءاستفاده جلوگیری کرد.

همچنین اجرای سرویس‌هایی همچون  VPN امکان تعیین سطح دسترسی به سخت‌افزارهای متصل به شبکه را فراهم می‌سازد. به‌عنوان مثال مدیریت شبکه می‌تواند دوربین‌ها، پرینترها و نرم‌افزارهای موجود در شبکه را برای کاربران مختلف محدود کند یا حتی از همین طریق و با استفاده از اینترنت شرایطی را فراهم کند که کاربران موردنظر مدیریت بتوانند از راه دور هم به شبکه دسترسی داشته باشند.

راهنمای خرید بهترین دوچرخه برقی [دوچرخه الکتریکی]

 

3- مدیریت پهنای باند

بهترین روتر میکروتیک امکان مدیریت پهنای باند را هم به مدیر شبکه می‌دهد. با مدیریت پهنای باند، مدیر می‌تواند کاربران را در سطوح مختلف تقسیم‌بندی و برای هر دسته دسترسی‌های خاصی تعریف کند. به‌عنوان مثال مدیر می‌تواند چند اشتراک اینترنت تعریف کند و  یک اشتراک به هر دسته – بسته به نیاز آن دسته به پهنای باند – اختصاص دهد.

افزون بر این، امکان محدودسازی پهنای باند داخلی و خارجی و راه‌اندازی سرور پراکسی برای ذخیره‌کردن وب‌سایت‌های مشاهده‌شده برای افزایش سرعت و کاهش مصرف اینترنت از دیگر مزایای امکان مدیریت پهنای باند روترهای میکروتیک هستند.

 

4- رابط کاربری خوب

روترهای میکروتیک از طریق نرم‌افزار مخصوص همین برند یعنی وین‌باکس (WinboX) مدیریت و نظارت می‌شوند که رابط کاربری بسیار خوبی دارد و کار با آن ساده و بدون دشواری‌های نرم‌افزارهای تخصصی است و درنتیجه اغلب کاربران می‌توانند به‌راحتی و در زمانی کوتاه کار با آن را یاد بگیرند.

عدم نیاز به Login، تنظیمات سریع و آسان قابلیت Import یا Export تنظیمات از دیگر مزیت‌هایی هستند که اکثر روترهای حال‌حاضر میکروتیک از آن‌ها برخوردارند. همه‌ی این قابلیت‌ها درکنار قیمت مناسب، روترهای میکروتیک را به بهترین و پروفروش‌ترین روترها در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل کرده‌اند.

 

راهنمای خرید روتر میکروتیک

هنگام خرید روتر میکروتیک لازم است نکات مختلفی را لحاظ کنید تا بهترین روتر میکروتیک را با توجه به نیازهای خودتان انتخاب و خریداری کنید.

روترهای میکروتیک به دو دسته‌ی روترهای Indoor یا داخلی و روترهای Outdoor یا خارجی تقسیم می‌شوند. روترهای داخلی مخصوص استفاده در فضاهای بسته هستند و اگر قصد دارید از روتر در فضاهای باز استفاده کنید و از آن برای لینک وایرلس نقطه به نقطه بهره ببرید، بهتر است از روترهای خارجی استفاده کنید تا دستگاه بر اثر عوامل محیطی آسیب نبیند و کارایی آن تحت‌تأثیر این عوامل کاهش پیدا نکند.

تعداد پورت‌های شبکه یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین روتر میکروتیک است. اگر هدف‌تان از خرید روتر میکروتیک برقراری ارتباط در یک شرکت تقریباً کوچک است می‌توانید با انتخاب روترهای SOHO که تعداد پورت کمتری دارند در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی : معرفی بهترین مدل‌های 1400

 

راهنمای خرید بهترین روتر میکروتیک

 

 

گذشته از تعداد پورت‌های شبکه، لازم است به نوع و تعداد سایر پورت‌های هم دقت کنید. مثلاً اگر قصد اتصال از طریق فیبر نوری را دارید باید روتری را انتخاب کنید که دارای پورت مخصوص این اتصال یا همان پورت SFP باشد.

پردازنده‌ی روتر، سطح دسترسی یا لایسنس، حافظه‌ی ذخیره‌سازی، تعداد آنتن‌ها و اکسس‌پوینت و پردازنده‌ی آن از دیگر فاکتورهایی هستند که لازم است در انتخاب بهترین روتر میکروتیک مورد توجه قرار گیرند.

علاوه بر این، تمامی روترهای میکروتیک برای راه‌اندازی به لایسنس نیاز دارند. لایسنس‌های روتر سطح پایین برای بعضی از کاربردها رایگان هستند، اما برای استفاده از قابلیت‌های اصلی روترها باید لایسنس‌ آن‌ها را هم در اختیار داشت.

 

4 نمونه‌ی بهترین روتر میکروتیک

در ادامه به 4 نمونه از بهترین انواع روتر میکروتیک می‌پردازیم، با بررسی مشخصات این روترها و با درنظرداشتن آن‌چه در راهنمای خرید روتر میکروتیک گفته شد می‌توانید بهترین روتر میکروتیک را متناسب با نیاز و هدف خودتان انتخاب و خریداری کنید.

 

1- روتر میکروتیک مدل CCR1036 12G-4S-EM

راهنمای خرید بهترین روتر میکروتیک

این روتر میکروتیک مخصوص شرکت‌های نسبتاً بزرگ است و با پردازنده‌ی قدرتمند 36 هسته‌ای قدرت پردازش 24 میلیون بسته در ثانیه تقریباً 20 برابر از مدل‌های پیش از خود سریع‌تر عمل می‌کند. این روتر علاوه بر 12 پورت اترنت دارای 4 پورت مخصوص اتصال فیبر نوری و همچنین پورت‌های مخصوص USB و سریال است.

16 گیگابایت حافظه‌ی رم و امکان اضافه‌کردن حافظه، مسیریابی دینامیکی، Firewall، Hotspot، VPN، QoS، MPLS پیشرفته و امکان نصب روی رک با ابعاد 1U و کابل برق از دیگر ویژگی‌ها و مزیت‌های این روتر هستند.

 

مشاهده‌ی روتر میکروتیک CCR1036 12G-4S-EM در دیجی‌کالا

 

2- روتر میکروتیک مدل +CCR1009-7G-1C-1S

راهنمای خرید بهترین روتر میکروتیک

این روتر میکروتیک با 7 پورت شبکه که به‌طور مستقل به پردازنده متصل می‌شوند و پردازنده‌ی 9 هسته‌ای با سرعت 1.2 گیگاهرتز طراحی و عرضه شده و یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه آن بی‌صدابودن و مجهزبودنش به خنک‌کننده است. این روتر اولین روتر میکروتیک است که از ماژول‌های فیبر 100BASE-LX/100BASE-SX/100BASE-BX پشتیبانی می‌کند و البته قابلیت پشتیبانی از ماژول‌های استاندارد 1.25G را هم دارد. دارابودن دو رابط سخت‌افزاری SFP و Gigabit این امکان را به کاربر می‌دهد تا هر نوع اتصالی که در دسترس است را با روتر برقرار کند و همچنین امکان سوئیچ بین این دو رابط از طریق RouterOS وجود دارد.

یک عینک کوهنوردی با کیفیت دارای چه ویژگی هاییست | آشنایی با چند نمونه برتر

این روتر همچنین دارای 2 منبع تغذیه، نمایشگر دمای پردازنده، نمایشگر دمای PBC و میزان ولتاژ است. سطح دسترسی این روتر 6، رم آن 2 گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی آن 128 مگابایتی هستند و درصورت نیاز می‌توان حافظه‌ی آن را با افزودن MicroSD افزایش داد.

 

مشاهده‌ی روتر میکروتیک +CCR1009-7G-1C-1S در دیجی‌کالا

 

3- روتر میکروتیک مدل CRS317-1G-16S+RM

راهنمای خرید بهترین روتر میکروتیک

این روتر میکروتیک با پردازنده‌ی 2 هسته‌ای 98DX8216 با معماری 32 بیتی ARM و 16پورت، انتخابی مناسب برای شبکه‌های نسبتاً کوچک است. رم این روتر 1 گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی آن 16 مگابایت دارای سطح دسترسی 6 است. نمایشگر دمای پردازنده، دو منبع تغذیه‌ و خنک‌کننده است.

 

مشاهده‌ی روتر میکروتیک CRS317-1G-16S+RM در دیجی‌کالا

 

4- روتر میکروتیک مدل RB1100AHx4 Dude Edition

روتر میکروتیک مدل RB1100AHx4 Dude Edition

اگر به‌دنبال خرید روتر میکروتیک ارزان هستید، این محصول به کارتان می‌آید. این روتر میکروتیک با 13 پورت شبکه و سرعت انتقال 1.4 گیگاهرتز و پردازنده‌ی 4 هسته‌ای Cortex A15 جروز سریع‌ترین روترهای میکروتیک برای شرکت‌های نسبتاً کوچک است. سرعت پردازش این روتر با درنظرگرفتن توان Overlook تا 7.5 گیگابیت در ثانیه هم می‌رسد.

رم 1 گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی 128 مگابایتی و قابلیت اتصال حافظه‌ی SSD، کانکتورهای پرسرعت برای اتصال هارددیسک اکسترنال، داشتن 2 منبع تغذیه برای جلوگیری از اختلال در عملکرد دستگاه درصورت خارج‌شدن یکی از منابع از مدار، پشتیبانی از پروتکل IP Security hardware acceleration و لایسنس سطح 6 از دیگر ویژگی‌های این روتر میکروتیک هستند.

 

مشاهده‌ی روتر میکروتیک RB1100AHx4 Dude Edition در دیجی‌کالا

  • کیفیت ساخت محصول
  • عملکرد
  • میزان کارکرد
  • ارزندگی به نسبت قیمت
آرش شمسی
ارسال دیدگاه